fredag 7 augusti 2020

Ögon och prickar och annat

"Det blå ögat, eller en blå sten, är en amulett som kallas Nazar (turkiska). Eftersom blått är beskyddande så finns denna amulett på på många ställen, samt att man bär den på sig som hals-eller armband"

Texten ovan är kopierad från en trogen bloggläsares kommentar till föregående inlägg. 

Jag tar mig tid några minuter på morgonen att måla lite grann. Jag har ett bord på balkongen där jag har alla stenar och färger så jag behöver varken plocka fram eller undan utan det står där färdigt om jag vill sitta och måla en liten stund. Stranden och stenarna är mina sätt att samla energi och skingra tankarna.

Ni har säkert läst i nyheterna att "turistö stänger ner" 

Det gäller ön Poros där det de senaste 24 timmarna har konstaterats 13 nya fall. Förbud mot att ha kvällsöppet betyder mellan  23.00 och 07.00. Det går alltså att gå ut och äta på kvällen men inte fler än 4 vid ett bord (om det inte är familj, då får man sitta 6 stycken) Det här gäller alltså bara ön Poros!

Det flesta av de nya fallen igår (153) är relaterade till bröllop! Vansinnigt att hålla stora bröllop i dessa tider. Man undrar ju hur folk tänker... Ett fall i Chania (en som jobbar på kommunen) hade också åkt till fastlandet för att vara med på ett av dessa omtalade bröllop. 

Det känns som om att det är dags att jag gör en utflykt om jag ska kunna hålla bloggen coronafri. Det är svårt att inte nämna det som händer i ämnet i Grekland just nu. 

I restaurangen är det verkligen upp och ner. Vissa dagar kan vi ha en hel del till lunchen, stendött på kvällen och ibland tvärtom. Ingenting är standard just nu och vem man än pratar med som är i branschen har samma sak att säga. Många är rädda för att det kommer att bli en lockdown igen så småningom. Även om Mitsotakis sagt att det inte är aktuellt. Inkomsterna som kommer från turismen är ju så välbehövliga och att stänga ner landet igen skulle förstås kosta alltför mycket. Men, så snart turistsäsongen är över får vi nog räkna med restriktioner. Om smittan fortsätts spridas som den gör nu. 

Fredag redan. Helg för en del. Själv ser jag förstås fram emot vår lediga måndag men nu ska jag åka ner till stranden för ett morgondopp. 

Ha det så gott!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Fina stenar!
    Håller med dej, hur kan man ha stora bröllop och fester i dessa tider.
    Vi får hoppas på det bästa.

    SvaraRadera