måndag 3 augusti 2020

Dop och bröllop i Grekland just nu



En läsare hade en fundering på hur det fungerar med bröllop och dop i dessa tider. Först och främst så har munskyddsregeln kommit att gälla även kyrkorna. (de var ju de enda som var undantagna först) Dessutom är det från och med idag tillåtet att ha bröllop och dop med högst 100 personer. Det kan låta mycket men tänk att bröllop med över 500 personer inte alls är ovanligt här.

I Thessaloniki bekräftades 12 smittade efter ett bröllop och i Serres 3 stycken. Jag antar att det är många som skjuter upp sina bröllop på grund av situationen just nu. Antalet smittade ökar ganska mycket just nu och i förrgår till exempel var det omkring 100 och igår 75. Som jag skrev i förra inlägget så har de blivit ganska hårda med böter och det görs mycket kontroller. Inte bara vad gäller användande av munskydd utan även om övriga regler följs, såsom antal personer och att inga "stående" kunder finns på barer. Det är också en av de nya reglerna att det inte ska vara några "stående" kunder på typ beachbarer och liknande.

I Chania bekräftades två nya fall igår. (som inte är turister).

Trevligare nyheter (eller inte?) Det är VARMT! Omkring 35 grader har vi nu på dagarna och är man ledig och kan ligga på stranden med närhet till havet är det ju perfekt. Inte om man jobbar och använder munskydd... Idag är jag dock ledig och vi ska ner till stranden här i vårt område. Det blir ingen längre tur idag. Det känns bra det också, för då kan vi ta en lång siesta efter stranden och kanske kan jag få något gjort här hemma också.

Kalo mina har jag inte sagt till er ännu. Augusti! Och Kali evdomada! Ha en bra vecka! Måndag är min bästa dag - ledig!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar