fredag 14 augusti 2020

Brand nära Elafonissi och Kedrodasos

 

Jag vet varför det bara blir tråkiga inlägg nu och varför jag inte skriver i bloggen så ofta. Precis som jag gjorde i början av pandemin läser jag för mycket nyheter och det gör att jag inte mår bra. Vid 18-tiden är jag alltid in och kollar dagens bekräftade fall i Grekland och efter ett tag kan man sedan läsa hur de är fördelade i landet. Igår kunde man läsa i svenska nyhteterna att Ving ställer in alla sina flyg till Grekland, Apollo ställer in några flyg från och med måndag och Norrmännen är nog rädda för att resa hit på grund av att risken finns att Grekland blir "rött" och då krävs det att de sitter i karantän när de kommer hem. Turisterna kommer troligtvis att bli färre och färre från att redan ha varit få. Grekiska turisterna kommer att åka hem inom några dagar. Det har alltid varit så att över 15 augusti och fram till omkring 20 augusti är det fullt med greker och sedan försvinner de. Vad blir kvar sedan? 

När man pratar med olika hotellägare så har de omkring 3, 5 eller 10 rum med turister på sina hotell. Med alla utgifter som finns lönar det sig knappt för dem heller att ha öppet. Samma med oss. Blir det mindre att göra än det är nu så är det nog lika bra att stänga. 

Då kan jag fortsätta hålla på i trädgården som jag har försummat under sommaren. (sonen håller ju bara på med det ätbara så blomrabatterna är det inte mycket med just nu) Några astrar som jag frösådde tidigare har börjat blomma. Jag var tvungen att gå ut nu på morgonen och rensa bort ogräs så att de ska få plats att växa. 

Jag har en plan att göra ett hörn i trädgården där jag kan sitta och fundera... Bilden nedan är lånad från nätet men något liknande skulle jag vilja ha. 

 

Ok, jag har lite roligare nyheter att komma med också. Dottern bokade om sitt flyg eftersom det skulle vara i stort sett omöjligt för henne att hinna skaffa fram resebeviset som visar att man är negativt testad (plus att hon nog inte skulle ha haft råd med det, men vi hade ju ändå betalat det i sånt fall) så hon kommer IMORGON. Hon kunde boka om med SAS utan extra kostnad (det är andra gången hon bokar om) Nu hoppas vi bara att de testar henne här på flygplatsen. 

Ha en bra helg! Ps - jag önskar jag kunde göra utflykter varje dag så skulle jag ha roligare saker att skriva om :)

Jag glömde att skriva om en annan väldigt tråkig nyhet. Igår evakuerade de både Elafonissi och Kedrodassos. Bebodda byn Sklavopoula är evakuerad. Det brinner i dessa områden. Det är katastrofalt. 

Jag har inte hört att några människor har skadats men det här kommer ju att ha katastrofala följder för naturen i området.

2 kommentarer:

  1. Det är sannerligen en svår tid vi lever i, även om det börjar lättas upp betydligt här i Wales, vilket också gör mig orolig. För er gäller det också ert levebröd, jag är ju delvis pensionär, så mig gör det inte så mycket. Det jag förlorat i inställda resor kompenserar staten delvis för.
    Hemskt med dessa bränder, usch.
    Roligt i alla fall att dottern är på gång, något att verkligen glädja sig åt.
    Sköt om er och jag önskar er all lycka!

    SvaraRadera
  2. Stackars lilla fina Elafonissi. Och usch vad tråkigt med allt annat elände. Jag ville bara säga att jag gillar att läsa din blogg, även om nyheterna är tråkiga.

    SvaraRadera