lördag 4 juli 2020

Så pinsamt, Aftonbladet!


"Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för" säger en av de första charterturisterna på ett all-inclusive på Rhodos. Vad betalar han för egentligen? Att få frossa, trängas och kladda tillsammans med hundratals andra i skålar och formar där maten står framme? Förstår verkligen inte människan att i år kan det inte fungera på det viset? Det har varit diskussioner här om hur all-inclusive-hotellen ska fungera för att vara säkra ur smittsynpunkt. Personen som har klagat bör vara glad att hotellet ens fick vara öppet. Egentligen borde all-inclusive-hotellen inte ens öppna i år. Små lokala företagare går på knäna. Tui lyckas få till en deal att ta ner turister innan den 15 juli och placerar de turisterna på ett all-inclusive där gästerna inte alls gynnar de små företagen runt omkring. Dessutom har turisterna mage att klaga? De borde vara glada att de ens lyckades ta sig hit! Och Aftonbladet anser att det är något som är värt att skriva om???

Jag kokade verkligen av ilska när jag läste artikeln igår kväll. Det står att personalen har munskydd, att de står bakom plastskärmar och att det finns tre stationer med mat istället för åtta som det brukar vara. Det är glest mellan borden och ännu glesare med gäster. Ja, men om det är glest med gäster så borde det väl räcka med tre stationer med mat? Om det fanns åtta som "normalt" skulle de ju behöva slänga maten sen? Hur är det med svenskarnas duktiga syn på matsvinn egentligen, eller gäller den bara inom egna landets gränser?

Aftonbladet intervjuar en man som är missnöjd med utbudet trots att det enligt tidningen serveras bland annat omelett, yoghurt och frukt till frukost och att det senare på dagen går att få till exempel både fisk, pasta, pizza och glass. De ville ha information innan om att saker och ting inte var som vanligt...ja, det är ju researrrangörens plikt om det nu verkligen finns folk som inte fattar själv att det är klart att det inte kan vara som vanligt. Reklamationer och dåliga reviews på Tripadvisor är nog att vänta i år. Både för researrangörer, hotell och restauranger. Varför? Jo, för att de måste följa regler, för att de inte kan fungera som vanligt och måste begränsa sig både inom utbud och "småprat" med gäster. Dessutom säger de att det är som en spökstad med igenbommade butiker. Men herregud, vad hade de väntat sig? De är de första turisterna som kommer ner och de väntar sig att allt ska vara som en normal högsäsong trots att det bara är några dagar sedan som första flygen gick till öarna.

Jag har kanske upprepat mig lite över att "allt inte är som vanligt" ,därför är jag säker på att alla ni som läser bloggen och även ni som följer olika forum om Grekland på nätet är medvetna om det. Men, som ni ser finns det de som är helt omedvetna om hur det är här och som tror att juli på ett all-inclusive ska vara precis som vanligt. Alltså fullt med folk i poolen och trängsel vid överfyllda buffer. Det fungerar inte riktigt så nu och det ska de vara glada för. Det finns ju något  som heter "håll avstånd" och det är viktigt.

Ni får gärna dela det här inlägget så mycket ni vill! Alla som kommer ner i år måste fatta att detta år är lite speciellt och både allmänna reklamationsnämnden och tripadvisor borde radera alla klagomål som har att göra med något som kan härledas till säkerheten angående smittspridning. Om ni läser det genom en sluten grupp och det inte går att dela så kopierar ni bara adressen och delar. Från min sida "Anitaskreta" går det att dela.



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com



12 kommentarer:

  1. Hej! Håller med dig om allt. Jag är också förbannad på allt kring denna resan. Från tillståndet som TUI säger sig ha fått plus hela reportaget hur turister reagerar på hur det är på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de turister som har klagat skäms nog lite nu för ingen verkar ju vara på deras sida... de är säkert arga för hur AB har vinklat deras klagomål..

      Radera
  2. Bra skrivet. Vi skulle ha rest till Kato Stalos den 13 september, men vi har avbokat. Vi har aldrig haft all inclusive, Kreta är kvar,så nästa år hoppas vi att allt är som vanligt igen så man kan få träffa sina kretenska vänner.💕🇬🇷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte ni har missat något med att hoppa över all in :)

      Radera
  3. Vet inte vad man ska säga, slutar aldrig att häpnas.
    Hoppas det kommer lite friska och tacksamma turister till er som får ta en och annan PA Raki och utsökt mat.
    Hälsa kockarna så ses vi (snart) förhoppningsvis
    Kram Björn & Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hälsar kockarna och hoppas att vi ses! Rakin står på kylning..

      Radera
  4. Ja du är inte ensam om att bli f-bannad ! Dom som reste ner har nog inte läst på ordentligt det står klart och tydligt stt det inte serveras buffé på all ink. Att bara kunna med att klaga var glada att ni får mat !!

    SvaraRadera
  5. Även om hotellet hade brunnit ner så är jag ganska säker på ett svar som... Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för. De har faktiskt 24 h på sig att bygga upp hotellet. Har man betalat, så har man. Jag står för rättvisan och de kloka orden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är så är det bara ett fåtal människor som tänker så men de utmärker sig ju...

      Radera
  6. Det är ju helt galet förstås. Förstår inte alls varför turisterna har så bråttom. Och det är väl helt självklart att inget kan funka som vanligt nu ... När det gäller Aftonbladet tror jag att de väljer att lyfta upp detta eftersom de vet att det irriterar och väcker ilska. De VILL ju skapa rubriker som skakar om, som läses, som folk pratar om, som folk delar på sociala medier etc. För dem handlar väl det mesta om att få "klick" ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så! Och det blev ju mitt mest lästa inlägg på länge också...är det inte mysigare att läsa om härliga stränderna på Kreta???

      Radera