lördag 18 juli 2020

Lite nyheter



Öde stränder och tomma gränder i stan är nu ett minne blott. För varje dag blir det mer och mer turister här. Nere på "mina" stränder i Chrissi Akti och Agii Apostoli finns det nu solstolar att hyra också. Fler hotell, restauranger och butiker öppnar upp även om det fortfarande är flera som fortfarande har stängt och vissa hotell kommer inte alls att öppna i år.

Från och med i dag är det obligatoriskt även för kunderna att använda ansiktsmask i supermarketen. Från början har det varit lite olika bud angående var det är obligatoriskt men vad som har gällt hittills är vad jag har förstått i taxi, i bussar och alla som jobbar med all typ av förtäring. Men, nu gäller det alltså även för kunder i supermarket.

Anledningen? Ja, min personliga tanke är att antalet fall ökar sakta men säkert. Varje dag kan man läsa om "importerade" fall som upptäckts vid testerna vid gränser och på flygplatser. På fastlandet har även fallen ökat och Kreta som hittills, från början legat på 19 bekräftade fall är nu uppe i 37. (de 19 från början antar jag är inaktiva nu) Det finns ingen officiell källa på exakt var på ön som fallen finns men man har kunnat läsa i nyheterna att både i Hersonissos och i Chania har turister fått åka till de karantän-hotell som finns. Av gårdagens 28 bekräftade fall i Grekland till exempel upptäcktes 12 vid testning vid gräns eller flygplats och 4 till är "importerade". Fler än hälften alltså. Att "stänga landet" igen undviks nog in i det längsta så istället tar man till andra restriktioner. Troligtvis kommer det även att bli en hel del kontroller att alla regler efterföljs. Siffran på avlidna i Grekland på grund av Covid19 har i minst en veckas tid legat på 193 men är nu uppe i 194.

Förresten..att det obligatoriska användandet i supermarket gäller från och med i dag läste jag i tidningen kathimerini. Just nu läste jag i tidningen Nea Kriti att beslutet kommer att tas på måndag. Lite olika bud alltså. Precis som med tillåtelsen för direktflyg från Sverige. Först gällde 22 juli, sedan ändrade de till 20 juli men nu är det 19 juli som gäller. Detta antar jag är en överenskommelse som har gjorts på grund av att många researrangörer har sina flighter nu i helgen. Fast i och för sig var det nog många som skulle komma igår och idag som blev avbokade...




På bilden ovan ser ni hur det såg ut i Chrissi Akti igår. Det finns solstolar men också mycket plats för de som vill ligga i sanden.

Jag önskar er en trevlig helg!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Vi har haft lite funderingar på att ta en sistaminuten i början av augusti, men jag tror vi ligger lågt ett tag till. Förhoppningsvis ses vi i september om inte allt eskalerar.
    Ha en bra och skön dag
    Björn 🤗

    SvaraRadera