onsdag 1 juli 2020

Kiani Akti och lite annat


Igår åkte maken, jag och sonen på en liten tur. Vi valde att inte åka så långt för även om vi har med oss matsäck och inte gör av med några pengar så kostar det ju lite med bensin att åka de här längre turerna. (om det finns något ställe att köpa en freddo espresso brukar vi unna oss det) Dessutom hade de inte varit i Kiani Akti tidigare. Jag var ju där med en väninna för några veckor sedan.

Själva stranden är egentligen inget speciellt men jag trivs bra där ändå. När man kommer ner till stranden kommer först en sandstrand, sedan vattendraget och efter det en grusstrand. Vid sandstranden är vattnet av normaltemperatur, i vattendraget är det iskallt och vid grusstranden är det också kallt eftersom vattendraget rinner ut där. Jag kan säga att det är så kallt att man bara doppar sig lite snabbt och är inte i och simmar. Det är dock härligt uppfriskande att ta ett dopp i vattendragets sötvatten!

Det finns inga stora stenar att plocka här men jag fick med mig en massa småstenar som jag säkert kommer att hitta på något att göra med.


Dagens lunch var ljuvlig! Gud så gott det är med färsk majs som sonen steker och saltar med havssalt. Bönorna är också från egna landet. Vi hade dessutom en stor sallad med bara egenodlat samt minimajs som sonen stekte tillsammans med kyckling.

I morse fick ni morgonpigga inget inlägg...Jag var uppe tidigt men jag satte mig på en gång för att måla färdigt några stenar som jag hade börjat med dagen innan. Efter det for jag ner till Chrissi Akti för att ta ett morgondopp.


Jag antar att många av er säger "äntligen" nu när Svenska ambassaden har lagt ut information om vad som gäller resor till Grekland just nu. Här kan man läsa klart och tydligt på svenska vad som gäller. De senaste dagarna har det ju skrivits mycket och buden verkar vara lite luddiga men nu vet vi vad som gäller. (förutom att Tui då har gjort någon deal och får flyga till Rhodos verkar det som, åtminstone en par flyg) Nu väntar vi bara att se vad som händer efter 15 juli.

Idag kom de första flygen hit till Chania och de var bland annat från Tyskland, Polen, Lithauen och Irland. På Chanias flygplats kommer det att göras 275 (tror jag det var) tester per dag av alla de som anländer.

Det ska bli intressant att se imorgon om det cirkulerar några turister i vårt område. Jag har inte någon riktig koll på vilka hotell som har öppnat nu.

Vi har varmt. Över 30 grader har vi och jag har nog fått lite smak på "det ljuva livet". Det känns inget kul att jobba nu i 4 dagar. Jag tror också att jag tål värmen sämre nu än vad jag gjorde förut. Har det med åldern att göra kanske? Många undrar om man vänjer sig vid värmen. Nja, jag tror inte det.

Ha en bra kväll! och KALO MINA! Det är ju redan juli!!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar