tisdag 24 mars 2015

Svenska föreningens vårutflykt


Klockan 8 möttes vi upp, 22 stycken glada svenskar, för att åka iväg på föreningens årliga vårutflykt. Första stoppet blev vid högplatån Askifou (730 m ö h) där vi åt sfakiani pita. Nystekta "stekpannebröd" fyllda med mizithra ost och honung ringlat över. Så gott! Det måste ni absolut prova om ni gör utflykt i de här trakterna. (Imbrosravinen har sin början i närheten av Askifou)


Just så här på våren är det fantastiskt att köra runt på Kreta. Det blommar och är grönt. Flera berg ser gula ut av olika blommor, bland annat ginst. Det är egentligen ganska otroligt att jag trodde Kreta var en platt ö innan jag kom hit. Hela Kreta består ju av 3 bergskedjor och de högsta topparna är högre än Kebnekaise. Svårt att tänka egentligen om en Medelhavsö, eller hur?


Efter Askifou for vi ner till Frangokastello. Här bjuder jag och dottern på ett foto av oss. Till Frangokastello ska man väl helst åka på sommaren eftersom det finns en fin strand nedanför. 

Efter det blev det klostret Preveli. Ett välskött, fint kloster. Det var meningen att vi skulle få guidning där och få betala ett inträde till museet. Killen som var där hade dock ingen lust alls att tala till folk så vi fick gå omkring själva och titta och han ville inte ha något inträde. Museet har fantastiska ikoner så det är verkligen värt ett besök. Fotografering i museet är förbjudet, men det finns vykort av ikonerna som man kan köpa. 

Ikonen på bilden nedan är från 1834.


Munkarnas bostäder


Ett besök vid Preveli klostret kan man gärna kombinera med bad vid palmstranden Preveli. I början när jag var här så var maken och jag dit en gång. Då klättrade man ner för berget och nere vid stranden fanns ingenting mer än palmer och strand. Enligt nya foton därifrån så verkar det nu finnas solstolar att hyra också och helt säkert finns det då någon kantina också. (någon som har varit där nyligen och vet hur det är?)







2 kommentarer:

  1. "Stekpannebrod" ar verkligen att rekomendera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag åt såna och jag hade nog glömt vad gott det var!

      Radera