onsdag 17 juni 2020

Sougia - stenar och kristallklart vatten


Gårdagens strand blev Sougia på södra sidan. Några vänner skulle dit och stanna över natten (campa) så vi bestämde oss för att följa med över dagen. Tyvärr kan vi inte stanna borta över natten hela familjen eftersom vi har våra hundar. Maken och jag diskuterade över när vi sist var i Sougia och kom på att det var nog innan barnen var födda, alltså över 24 år sedan. Jag älskade Sougia redan då och kärleken fanns kvar upptäckte jag.

Sougia kanske inte passar alla. Det är stenstrand, det blir djupt snabbt och vattnet är kallare än på norra sidan. Men, det passar mig. Jag kan plocka massor av stenar, vattnet är krilstallklart och vill man simma utan att behöva gå så långt ut passar det perfekt.

Igår var det kanske totalt 10 personer på hela stranden. Det är ofattbart för vi är i mitten av juni. Men, det är en härlig känsla att ha en så stor och härlig strand nästan på egen hand.


På vänstra sidan av stranden brukar nakenbadare hålla till och det var några få nu också. Det står en par husvagnar där så några stycken verkar ha slagit läger där och enligt våra vänner var det samma personer som för 10 dagar sedan när de var där.

Går man allra längst åt vänster och vadar runt några klippor kommer man till en liten strand. För mig kändes det som att komma till paradiset! Vattnet var turkost och kristallklart och det var inte en människa där så vi hade den helt för oss själva.

Vi hade med oss matsäck som vi åt på stranden. Vid ett tillfälle gick vi dock upp till den tomma cafeterian för att ta något att dricka och använda toaletten.

Hortensian på den nedre bilden fanns i en by på vägen ner till Sougia. I trädgården fanns uppåt 5-6 stycken hortensior av den här storleken. Maken säger att de har bättre jord där i vissa områden. Jag vet inte om han bara säger det för att vi aldrig har lyckats med hortensior.




Vi hade en underbar dag och jag fick med mig många stenar hem :)


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Wow, så vackert och vilken trevlig utflykt!
    Ska du fira midsommar?
    Trevlig midsommar, hur du än kommer att fira den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju fredag så vi har öppet i restaurangen men vi kommer att ha en midsommartallrik för en del svenskar så jag är väl med o firar på ett hörn jag också. :)

      Radera