onsdag 10 juni 2020

Lediga dagar på Kreta





Jag börjar förstå er som längtar efter helgen och känner att "fredagen är äntligen här". Vi lever ju vanligtvis helt annorlunda då vi brukar jobba i stort sett konstant hela sommaren. Det är som om man lägger in en växel som kör på i flera månader utan stopp. Nu när vi har stängt tre dagar i veckan kan vi äntligen njuta av lite ledighet. Mina måndagar på stranden är heliga. Tisdagen och onsdagen kan ju i lugn och ro fixa och pyssla hemma. Ganska mycket tid spenderar jag med mina stenar. Jag försöker lära mig lite olika tekniker och hitta typer av färg som fungerar på stenar. Det är så kul att hålla på med detta och jag kan faktiskt sitta i flera timmar. Ni som har följt min blogg länge vet att för några år sedan så var det smyckestillverkningen som jag ägnade mig åt i timtal. Nu har stenarna tagit över.

Idag är det onsdag. Imorgon är vi på restaurangen igen. För mig känns det som måndagarna brukar kännas för er som jobbar med "vanliga jobb". Självklart har jag dock med mig mina stenar ifall det blir mycket "dötid". Trots att det är lugnt i restaurangen är det ändå hela tiden något att pyssla med. Jag vet inte om det verkligen lönar sig att ha öppet men varje dag har vi ju ändå några gäster och förhoppningsvis börjar fler och fler greker förstå att vi har öppet. Jag är på min man hela tiden att han måste bli mer aktiv på sociala medier. (förutom att titta på roliga videosnuttar då) Igår kväll stötte han på ett par bekanta när han var ute med hunden. De var på väg till restaurangen. -jag har ju sagt att vi har öppet till torsdag-söndag, sa han till mig. Jamen, det är det han inte förstår, att folk måste påminnas hela tiden när vi har öppet, vad vi serverar osv. Det räcker inte att han nämnt en gång i förbifarten vilka dagar vi har öppet.

Det som dessutom är ganska trevligt de här dagarna när vi har stängt är att vi har rester hemma. På söndag kväll packar vi ner överbliven mat som tas hem och det lever vi på. På torsdag när vi öppnar igen lagas det ny mat :)

Jag har så smått börjat överge alla negativa tankar. Visst lägger sig en del utgifter på hög. Vår största utgift är förstås hyran för restaurangen och frågan är ju om vi klarar av att betala av den hela vintern men jag försöker att tänka som så att vi ju faktiskt inte är ensamma om detta problem och på något vis hoppas jag det löser sig. Vi får se hur sommaren går och om vi får in så pass mycket att vi kan betala av en del i varje fall. Jag går ändå inte omkring och oroar mig nu. Vi gör vårt bästa och det får räcka. Huvudsaken är att vi håller oss friska.

Ha en bra dag!!



Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

2 kommentarer:

  1. Fina stenar!
    Jag har målat på sten tidigare, men hittade aldrig riktigt bra färger.
    Lycka till med restaurangen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vet du, din länk i din blogg som ska leda till Lena Design kommer jag aldrig in på. Finns den inte längre?

      Radera