söndag 7 juni 2020

Godmorgon söndag


Igår var det full fart i restaurangen! Många ur svenska föreningen kom för att fira nationaldagen hos oss. Borden hade jag dukat för sex personer och med avstånd mellan varje bord för att hålla mig till reglerna. Det blev lite blandat svenskt och grekiskt med grekiska huvudrätter och många beställde min laxtårta eller smörgåstårta till förrätt. Till efterrätt hade jag gjort en kladdkaka som serverades med glass och jordgubbar. Den gick åt! Dessutom sålda jag slut på både fröknäcke och frysta bullar. Även i fortsättningen kommer jag att ha både fröknäcke och antingen nybakta eller färskfrysta bullar till salu. Vill någon vara säker på att få så går det jättebra att beställa också!

Förutom alla svenskar hade vi även en del greker igår, både till lunch och middag. Det är vi så glada för eftersom situationen är minst sagt krisartad. Även fiskaffären bredvid oss som hittills inte varit så drabbad börjar märka av situationen nu. Omsättningen minskar drastiskt dag för dag då grekerna verkligen börjar hålla i de få pengar de har kvar. Sedan har han ju förstås ingen försäljning till restauranger nu som han hade förra året. 



Det är flera som har bett om recepten på smörgåstårtorna och laxtårtan. Nu är det ju så att jag i stort sett aldrig använder recept. (jo när jag bakar). Därför är det så svårt att tala om exakt. På nätet svämmar det ju dessutom av olika recept. Laxtårtan till exempel finns det ett bra recept på här.
Jag använde dock grekisk yoghurt istället för kesella och i de flesta av recepten på den här typen av tårtor ska det vara en kavringsbotten. Eftersom kavring inte finns här så använder jag mig att grekiska skorpor. (paximadia) De mixar jag då med lite olivolja.

Till smörgåstårtorna fuskade jag lite och bakade inte eget bröd utan jag köper toastbröd utan kanter och tar ett lager ljusa och ett lager mörka. Fyllningen gör jag på måfå och smakar av vartefter tills jag blir nöjd med smaken vad gäller kryddor och ingredienser. Till den ena använde jag skinka, ananas och rödlök. Till själva smeten brukar jag mixa yoghurt, grädde och majonäs. Jag tycker själv inte om när det blir alltför "majonäsigt" utan tycker det blir fräschare med grekisk yoghurt i smeten. Sedan kryddar jag med kanske lite senap, salt och peppar. Till den med fetaost fyllning hade jag i soltorkade tomater, timjan och även lite annan riven ost.


Ups, vi har fått lite tillökning. Jag är glad att vår honkatt är så pass liten till storleken att hon får så få kattungar. Det blev två stycken bara. Om det hade blivit uppåt 5-6 stycken hade vi nog valt att sterilisera henne. Vi kanske gör det ändå för nu räcker det faktiskt med katter. Våra hundar är steriliserade respektive kastrerade för fler hundar vill vi absolut inte ha. Katterna gör lite mer nytta här i hemmet jämfört med dem. Eftersom vi runt vår egen tomt har obebodda tomter är det skönt att ha katter som faktiskt håller borta diverse andra djur. (jag tror de gör det i varje fall för vi har varken möss eller kackerlackor)

Jag hoppas ni får en bra söndag!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

4 kommentarer:

  1. Hej på Dig!
    Det måste kännas härligt för Dig att ha lite ruljans och uppskattning för det Ni lagat och fixat för andras trivsel!
    Smörgåstårta har jag inte ätit på år och dar. Dom köpta är ju ofta(som Du säger) för mycket majonnäs! Vi hade en kallskänka på personalrestaurangen som gjorde fantastiska tårtor.
    Jag har inte "hunnit" läsa några som helst blogg eller annat än bok innan jag somnat.
    Passat katten hos dottern, rivit ner en gammal kaninhage, odlat , nu det varit varmt, skrivit brev till mina vänner och pratat med gamla moster (93) i telefon och fixat examenskort till barnbarn!
    Jag hoppas Du har överseende,,,,,men ögnar som hastigast bilder från Dig.
    Nu får vi hoppas att det inte blir några bakslag, utan alla får komma igång till det normala!
    Kali edvomada (rätt?)
    Maki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles rätt! Jag måste in o läsa din blogg lite mer också. Är rätt dålig på att läsa andras bloggar.

      Radera