måndag 15 juni 2020

Anita har ont i huvudet...och uppdatering


En "dagens skörd" bild

Godmorgon. Ibland får man ju offra sig. Och när det är söndag och vi kommer att ha stängt i tre hela dagar är det vissa saker som måste göras i restaurangen. En av dem är att tömma tunnan med charmaöl. Ni som känner mig vet att jag i stort sett aldrig dricker varken vin eller andra starkare varor speciellt ofta. Till maten tycker jag om att ta en öl (eller sparkling water eller en cola...) Igår ansåg vi dock att det som var kvar i tunnan borde drickas upp så vi kan öppna en ny tunna till nästa helg.

Maken lagade till lite "rester" på kvällen och goda vänner gjorde oss sällskap. Det blev kalamaria, squashbollar, sallad och korv. Alltså vi har mycket god mat! Våra squashbollar är bland de godaste jag ätit.

Nu sitter jag här med en lätt huvudvärk men idag är det andra äventyr som gäller så det skriver jag om imorgon.

I förrgår slog en par poliser "läger" precis bredvid vår restaurang. Jag undrar verkligen hur många som kör utan försäkring, obesiktigagade bilar och kanske till och med utan körkort? De stoppade hela tiden massor av bilar och motorcyklar. Alla papper kollades och det skrevs böter på löpande band. Några skruvade de till och med bort registreringsskyltarna på. Jag förstår inte hur folk egentligen vågar vara så olagliga. Finns det inte pengar till att betala försäkringen? En man på motorcykel visade dock stolt sin fina hjälm som han hade i bagaget! Det hjälpte inte, han fick böter. Det räckte inte att han bara hade den med sig...

Gårdagens coronauppdatering 
9 nya bekrätftade smittade och ingen har avlidit (Den totala siffran avlidna 183 har stått stilla några dagar och vi hoppas att det fortsätter så) Totalt 13 personer vårdas på IVA. Bekräftat smittade är 3121.  Uppgifterna är hämtade från "folkhälsan".
Trots att vi alla är beroende av turismen för att överleva här är vi alla rädda inför öppnandet av landet. Just nu är vi nog alla ganska avslappnade och känner oss säkra här på ön men när turisterna kommer tror jag att alla kommer att agera annorlunda. Så, alla ni som tänker resa hit, bli inte förvånade om ni blir lite annorlunda mötta jämfört med tidigare år. Det kommer inte att vara som vanligt.

Jag önskar er en bra vecka! Kali evdomada!  


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar