måndag 25 maj 2020

På torsdag öppnar vi!

Vår mixgrill som är populär även bland greker kommer att finnas i menyn


Det är med blandade känslor som vi öppnar restaurangen på torsdag. Det kommer såklart inte att vara som vanligt. Vi har ingen aning om hur mycket vi kommer att ha att göra. Men, vi gör ett försök. Fördelen för oss är att vi ju inte behöver ta in någon personal utan vi kör helt själva. Många som är tvungna att ta in personal för att kunna öppna upp kommer säkert inte att öppna för risken är att det kostar för mycket att öppna upp. Vi klarar av att ha både kocken, servitrisen, diskaren och städerskan inom familjen. (gissa vem som kommer att göra vad)

Massor av nya regler. De nya reglerna är många och lite luddiga. Men det som jag har fattat och som vi måste följa är att personalen (både i kök och service) ska ha munskydd och handskar, handsprit ska finnas vid entren och vid kassan (en för kunder och en för personal) salt, peppar, olja ska vara engångsförpackningar, menyn ska vara antingen sådan som kan desinficeras efter varje kund eller engångs och dukarna ska vara engångs (Tygdukar ska undvikas men om det används ska de bytas efter varje kund). Sedan måste man se över vilka rengöringsmedel som används för det ska vara sådana som är desinficerande. Dessa regler är helt ok att följa. Men, sedan finns till exempel en del som blir svåra att följa och de som bestämt dem har nog aldrig jobbat i kök. När du plockar den rena disken från diskmaskinen ska du använda handskar. I en liten restaurang som vår har vi liten plats och efter varje diskback måste vi plocka bort det rena. Med fuktiga händer går det inte att få på plasthandskar utan händerna måste vara snustorra. Och hur ofta har man snustorra händer i disken? Ordentlig handtvätt borde gälla istället för det är ju så man jobbar i vanliga fall. Kunderna rekommenderas att använda munskydd. I restaurang???

När det gäller avstånden mellan borden är det inga problem för oss eftersom vi aldrig har haft borden tätt tillsammans. Antal kunder vid borden har jag läst om att max ska vara 4 men sedan ändrades det till 6 eftersom det faktiskt finns familjer med fler än 2 barn...

Från och med idag måste vi sätta fart för även om vi redan har varit där och städat och diskat är det en hel del som ska göras för att vi ska kunna öppna. Jag har inte samma energi och lust som jag brukar ha men den kanske kommer så snart jag sätter igång.

Ha en bra vecka! Kali evdomada!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com



6 kommentarer:

  1. Jag gissar att du lagar maten, sonen tar hand om gästerna och maken bråkar med disk och handskar, eller? Jag önskar verkligen det går bra hur ni än fördelar jobbet./H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad fel du hade! Sonen och maken lagar maten och jag gör allt annat! Nejdå disken delar vi på. (vi har tidigare haft personal där kvällstid men nu delar vi förhoppningsvis snällt på den såsom vi gjorde första året då vi inte hade personal)

      Radera
  2. MIXGRILL !

    Nu blev jag riktigt hungrig.
    Jag vill till Kreta nu.
    Jä... covid19

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaaa, men någon gång ska det väl återgå till det normala...

      Radera
  3. Lite jobbigt för kunderna att äta med munskydd ;) Önskar er lycka till med öppnandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja ska de ha munskydd under hela besöket lär jag ju inte få sälja mycket...

      Radera