söndag 24 maj 2020

Ensamma på stranden - Gerani


Gårdagens strand blev Gerani. Trots att vi bor väldigt nära har jag aldrig varit på stranden där. Anledning - det är inget speciellt med den. Jag blev lite förvånad när jag lade ut en bild på instagram att många verkar ha stranden i Gerani som sin favorit.

Men, nu förstår jag de som trivs där. Det är både sand och stenar. Det är inte mycket folk utan man får nästan en känsla av att man är på en öde ö. Det är en strand som passar bäst för vuxna som vill simma för det blir ganska djupt snabbt så det är inget för familjer med småbarn. Självklart är det nog mer folk när det är turister men just nu var vi kanske totalt 5 personer där. Vill man plocka stenar är det perfekt här! Jag fick med mig en påse med flera kilo så nu har jag hobbymaterial ett tag framöver.

Gerani ligger omkring 12 kilometer från Chania stad och bussförbindelserna är goda så väljer man att bo här går det ändå lätt att ta sig till stan. Eftersom byn ligger väster om Chania så är det ju också en bra utgångspunkt om man vill åka västerut till Falassarna eller sydväst till Elafonissi. Till Platanias kan man lätt gå till fots då det är bara 3 kilometer dit. Det finns några ställen att äta i Gerani men vill man ha lite mer "turistiskt" och mer butiker är det alltså väldigt nära till Platanias.

Många som väljer att bo i Gerani uppskattar stället för att det är lugnt och familjärt jämfört med de mer "turistiska" orterna.

Efter att ha rådfrågat en som bor i närheten angående stranden så finns det även partier där det är sand och långgrunt och alltså lämpar sig bra även för små barn. 




Ha en fortsatt bra helg!

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


4 kommentarer:

  1. Om det blivit som planerat skulle jag åkt till Gerani i övermorgon och bo på Alfa Apartment. Men nu blir inget som planerat😢😢😢

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 2020 blev lite annorlunda...men det är bara att se framåt

      Radera
  2. Hej!
    Såna fina stränder gillar vi!
    Något att se framemot till kommande Kreta resa, hurra!
    Din zucchini-lunch såg så enkel OCH ljuvlig ut.
    Kali evdodama!

    SvaraRadera