söndag 10 maj 2020

Godmorgon söndag!


Igår blev det en dag då jag inte fick så mycket gjort. Jag var ju uppe i ottan men hade inte sovit många timmar på natten så siestan blev lång. Jag kokade i varje fall en chili och mandarinmarmelad. Dagen innan åt vi ost och kex tillsammans med vännerna och den citrus-chilimarmelad som jag hade kokat tidigare passade otroligt bra till brieost. Jag fick en stor påse mandariner av en av vännerna och därför tänkte jag att jag skulle prova att göra en marmelad med dessa också. Vi har ju haft lyxen att hela vintern fått både mandariner och apelsiner av vänner. Varje morgon har vi druckit färskpressad juice. Vi har inga egna träd så vi uppskattar verkligen detta. Nu är det slut på apelsinsäsongen tyvärr.


I trädgården växer det så det knakar. Jag ser ju trädgården varje dag och vill att det ska gå ännu snabbare men jag ser ju ändå att det händer saker. Förra året sådde sonen stockrosor och de börjar blomma så smått. Men, det är svarta blommor! Det visste inte jag men sonen visste förstås.

I rabatten vid ingången är det alldeles grönt men jag väntar att det ska explodera i färg snart...En av blomlökarna har en blå blomma på gång. (jag är inte så duktig på blommor och namn)

Små squash har vi redan börjat skörda och grönsallad och salladslök har vi så vi kan äta varje dag. Rädisorna börjar redan bli för stora och träaktiga men vi äter fortfarande av dem.

De gamla fönsterluckorna som vi har som blomställning har jag målat blå. Jag hittade en gammal burk med hobbyfärg, inte alls för utomhusbruk så kanske färgen försvinner vid regnväder men just nu är det fint :)

Ha en bra söndag! Jag har inga planer för dagen så vi får se vad den innebär.

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com

1 kommentar:

  1. Hej!
    Skrev en kommentar, men ngt gick fel. Nytt försök.
    Man behöver inte jämt vara på alerten, bra att ta en kreativ paus emellanåt.
    Verkligen skillnad med växtligheten, mina har knappast kommit i jorden!
    Läste om Din mangold, en förträfflig grönsak, tala om löken sen.
    Så klart passar marmeladen till Brie osten.
    Den blåa blomman (Iris,tror jag) kommer lysa fint i rabatten och blåa blomsterhyllor, så typiskt Grekland ;-
    I morgon ska vi få frost (igen) och regn....
    Önskar Dig en frisk och vecka!
    mvh från Fjäll

    SvaraRadera