lördag 23 maj 2020

Pysselfredag


Igår regnade det ordentligt på morgonen. Det var faktiskt ganska skönt efter alla dagar med över 30 grader. Temperaturen sjönk till runt 20 så en dag på stranden lockade inte. Då bestämde jag mig för att sätta igång med lite pyssel. Jag har ofta mycket i huvudet och vill hålla på och pyssla men jag kommer aldrig till skott. Jag kan sitta och titta på bilder på pinterest i evigheter och tänka att "det där vill jag också göra". Så, ideerna är inte mina egna utan de är inspirerade av andra. Stenar med prickmönster har jag sett så vackra men tyvärr blev ju inte mina som jag ville. Det är jättesvårt att få snits på prickarna. Är det någon av er läsare som har gjort stenar med mönster? Har ni i sånt fall några tips att ge angående typ av färg, penslar eller pennor?

Om ni ser på bilden nedan så ser ni ungefär vad jag ville göra. Det blir till att öva och öva. 

OBS INTE MINA UTAN LÅNAD BILD
UPPDATERING MED TIPS OCH BILDER FRÅN EN BLOGGLÄSARE-
Jag fick snabbt tips från en bloggläsare där hon talade om att hon använder lite olika grejer till "duttande" av prickar. Så långt tänkte inte jag att man ju ska ha olika storlekar på "duttverktygen" för att få fram effekter! Till vänster på bilden ser ni de stenar som hon har gjort. Nu måste jag iväg och plocka stenar!!


Tavlorna med små stenar var roliga att göra. Däremot så bad jag maken att limma fast stenarna med limpistolen för jag tänkte att han skulle vara händigare med det. Jag målade trädet, la stenarna som jag ville ha dem och han limmade. Jag skulle nog ha gjort det själv. Trädet hade inte torkat riktigt så han sölade omkring färgen så jag var tvungen att fylla i med vit färg där det svarta hade spridits ut. Men, jag ska göra fler sådana och då vara mer noggrann.

Jag tänkte jag skulle tipsa om två grupper där resebloggare delar sina inlägg och tips. Ni kan ju också be om tips angående resor och då kan resebloggare dela inlägg som handlar om just det ni vill ha tips om. Den ena är alldeles nystartad och heter "resebloggarna tipsar". Den andra är rese- och utlandsbloggar. De är startade av resebloggare som gör det bara för att vi som driver rese- eller utlandsbloggar ska kunna få dela vår inlägg utan att utan anledning bli raderade. Det som ibland kan hända med ganska stora resesidor för de som gillar att resa både i Sverige, Grekland och andra länder är att det ligger någon "stor" bloggare bakom som gör det i vinstsyfte och då raderas andra bloggares inlägg. Ändå framkommer det inte att det är en "privat" bloggsida utan läsarna tror att det är en vanlig "diskussionssida" om resor. Ibland kommer jag att dela mina inlägg på de sidorna jag tipsade om men då mest om jag har något utflyktstips att dela. Mina mer privata inlägg har väl egentligen inget med resor att göra men jag fortsätter förstås att dela i min favoritsida Kreta-Sverige eftersom jag är svensk och bor på Kreta så det är väl liksom där jag passar in :) även om det blir mycket prat som inte har med resor att göra. Men det är ju mitt liv på Kreta. :) Även i Greklandsvänner delar jag min blogg emellanåt. Men gå gärna med i de grupper jag tipsade om ifall ni vill ha resetips från just resebloggare. Det kan ju vara allt från utflykter i Sverige till bästa matställena i Tokyo.

Jag hoppas ni får en riktigt härlig helg! (jag har hört att ni ska få sol i varje fall!)

Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com


4 kommentarer:

  1. Jag tycker dina stenar blev med levande och spännande. Visst var de andra fina också, men på ett annat sätt. Jag har målat en del på sten, men inte just prickar, mer motiv.
    Ska ta en till på sidorna du skriver om, tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har du bilder på dina stenar i din blogg?

      Radera
  2. Åh så fint att måla stenar, borde testa det själv nån gång ���� Och tack för länkarna till sidorna, skönt med någon som vågar skriva ut ärligt hur det ligger till med vissa sidor. En av grupperna jag är med i är det just nu extra tydligt att ägaren vill ha "monopol" med sin blogg. Lite trist att det samtidigt är nästintill förbjudet för andra bloggare att synas där. Syftet med gruppen i fråga blir ju ganska genomskinligt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, istället för att samarbeta blir det konkurrens som ju blir tråkigt. Men, så är det ju inom alla branscher.. Fast då borde det ju vara mer rakt på sak att det är en bloggsida och inte en diskussionssida så att folk vet det.

      Radera