tisdag 14 april 2020

Välkommen in i vårt hem del 1



Ni bad om vardagsliv och ni ska få det. (enligt en fråga jag ställde på facebook, för er som inte följer bloggen via facebook) Jag vet att jag är dålig på att visa bilder från vårt hem på insidan. Det är för att jag känner mig inte riktigt nöjd med hur det ser ut hos oss. Jag själv följer inredningssidor både på instagram och via bloggar och jag vet ju hur fint andra kan ha hemma. Jag har självklart en dröm om hur jag vill ha vårt hem men eftersom jag inte har lyckats på 25 år så är väl chansen minimal att det ska bli som jag vill ha det. Idag ska jag var modig och ärlig och visa vårt hem precis som det är. Utan att jag har städat och pimpat till vissa bitar av hemmet.

Jag vet att jag ibland kan göra enormt långa utläggningar om typ ingenting och för att inte inlägget ska bli alltför långt så får jag nog också ta det rum för rum i omgångar. Vi börjar med köket. Själva köket fick vi av en kusin till maken. De hade haft det i en par år bara men det var fel i färgen för dem och därför kasserade de det lämpligtvis precis när vi höll på att bygga vårt hus. Det var blått från början men så småningom bestämde vi oss för att måla om det. Tyvärr så stannade det vid en grundfärg där precis allt fastnar och det är enormt svårt att hålla luckorna rena och utan fläckar. En del dörrar hänger och saknar handtag. Gardinerna är jag väldigt nöjd med. Jag ritade mönstret och min mamma virkade bården och sydde dem. Det är det där grekiska mönstret "meandros". (eller greek key som det också kallas)


För en par år sedan blev vi tvungna att köpa en ny spis. Den gamla var helt slut. Två plattor fungerade inte alls och på två kunde man inte reglera temperaturen så att koka ris till exempel gick inte alls eftersom det ska kokas på låg värme. Det blev en gasspis eftersom kockarna i mitt hem föredrar det. Själv kände jag mig lite rädd för gas men det är mycket positivt med det. Dels kan vi laga mat även vid strömavbrott och det är dessutom mycket mer ekonomiskt än el. Min kära kaffebryggare är den vi brukar ha i restaurangen men den har fått flytta hem nu eftersom kaffet blir mycket godare i den.

Nästa rum som ni får kika in i har blivit sonens "hobbyrum". Här har han sina plantor som inte är utomhus och här sitter han även och spelar gitarr. Det här rummet var från början det som min mamma bodde i på somrarna när hon var hos oss. En liten toalett hör även hit och genom en balkongdörr kan man gå ut härifrån. Jag vill bara säga att här städar jag inte och jag rör ingenting.

Ibland känner jag att vi har alltför många rum. Från början skulle vi ha gjort ett mindre hus och trängt in oss i det för att istället haft möjligheten att göra huset "färdigt" och haft fint. Det var ju dock några år när vi bodde hela familjen plus min mamma under somrarna här och alla skulle ha varsit rum. Men nu känns det för stort.


Fortsättning följer. :) Hoppas ni alla får en bra dag! Tisdag och vår "stora vecka" inför grekiska påsken fortsätter. Vad vi ska äta idag har jag ingen aning om ännu.


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)


6 kommentarer:

  1. Ja så roligt att se en bit av ditt hem. Och gardinerna, så stolt du måste vara över att din mamma gjort dom till dig. Så fina./Py

    SvaraRadera
  2. Jättekul att få titta in hos dig. Ser fram emot fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer en fortsättning, jag lovar...

      Radera