fredag 17 april 2020

Goda nyheter men negativa tankar


En långfredag för länge sedan gick vi runt i olika kyrkor i stan

Torsdag

De goda nyheterna är att maken har nu fått utbetalt a-kassa för februari och mars. Det gör att vi kan andas ut lite grann. Men, som ett brev på posten ringde vårt försäkringsbolag och det är dags att betala försäkringen för restaurangen. Varje gång det är en utgift för restaurangen får jag tanken att det kanske är onödigt med dessa utgifter för jag är ju så osäker på om vi verkligen kommer att klara av att ha den kvar. Min energi och glädje över att ha en restaurang som vi på några år har lyckats bygga upp till att ha både stammisar och få goda vitsord på bland annat tripadvisor känns som en börda just nu. Men, vad är alternativet? Självklart är det många tillsammans med oss som känner ovisshet och osäkerhet för framtiden.

En till god nyhet är att det har gått två veckor utan nya bekräftade fall av coronaviruset på Kreta. Det betyder förstås inte att faran är över för det kan ju finnas folk som är smittade utan att ha symptom och därför inte har testats. (enligt cretapost.gr) Enligt siffror som jag tagit från lokaltidningen Chaniotika Nea har Grekland nu totalt 2192 bekräftade smittade, varav 22 är nya. Dödsfallen totalt uppgår till 102 varav en avled det sista dygnet.

Min gårdag var låg om man kan uttrycka det så. Ute blåste det något enormt och jag gjorde absolut ingenting varken ute eller inne. Jag sov lite, drack lite (mycket) kaffe och satt vid datorn lite. När luften ute fylls med damm får jag lätt huvudvärk och jag var ordentligt seg hela dagen. Jag kände mig nere helt enkelt. Idag känns det bättre. Jag saknar dottern som är i Sverige. Trots att hennes plan var att eventuellt stanna här i ett år så har hon nu sökt in på olika högskoleutbildningar. Hon känner nog att framtiden i Sverige är bättre för henne. Dessutom är det ju inte säkert att hon kan komma ner i år. Det bara återstår att se.

Långfredag

Det blev inte av att posta inlägget igår. Igår var en något bättre dag även om jag fortfarande kände mig lite låg och nedstämd. Jag diskade och "påskhandlade" på supermarketen i varje fall. Jag har dessutom upptäckt att jag kan se Sommar med Ernst på tv4. Det finns uppåt 10 säsonger a 8 avsnitt så jag kan då spendera tiden...

Siffrorna i Grekland har ändrats sedan igår så kan ni också göra en jämförelse. Chaniotika Nea skrev igår. Totalt 105 dödsfall. 2207 totalt bekräftade fall varav 15 är nya. För att minska risken för smittspridning under påsken gäller striktare regler. Från och med 21.00 på påskafton till och med midnatt på annandag påsk är böterna 300 euro och borttagande av registreringsskyltarna på bilen om du åker och färdas där du inte får. Det här gäller troligtvis speciellt för de som försöker åka ut till byar för att fira påsk.

Kyrkorna fortsätter att hålla stängt till och med 28 april. Eftersom det är påsk och många är troende här får de följa gudstjänsterna på teve. En dag på vår promenad gick vi förbi svärmors hus. Eftersom hon även hör lite dåligt har hon teven på högsta volym. Jag kan säga att det lät som om vi gick förbi en kyrka.

När jag ser min statistik på bloggen kan jag också se sökorden för de som hittar till mig blogg via google. Just nu är det mycket som : corona kreta, hur är det på Kreta nu, coronafall kreta. I vanliga fall och om jag tittar på hela tiden jag har haft bloggen är det mer : hur är vädret på kreta, restauranger på kreta osv.

Idag känns som en bättre dag och jag tror jag ska ta itu med att baka påskkakor. Maken var och köpte olika ostar igår och säger att han ska göra "kaltsounia" (ostpajer). Jag har aldrig lyckats göra bra sådana så det får han gärna göra. När jag gör dem flyter osten ut och de blir riktigt fula. Sonen satte en bröddeg för två dagar sedan som har stått och kalljäst så förhoppningsvis blir det nybakat bröd också idag. Stora planer :) Jag rapporterar vad som blev gjort med foton senare.

Jag har ju lovat att ni ska få se mer av mitt hem och det kommer. Det lovar jag. Jag måste dock städa och plocka undan lite i vardagsrummet först.

Ha en bra dag!


Du som uppskattar min blogg och vill fortsätta läsa den får gärna donera en gåva via swish
0763289895 (om ni inte har swish går det bra att använda paypal till adressen agrimanaki@hotmail.com)

4 kommentarer:

  1. Hej
    Mycket trevlig läsning på din blogg. Idag tog jag mig friheten att sätta mig i solen på restaurangen men den var tyvärr stängd. Men jag fann i kylen några flaskor god IPA öl som jag i avnjöt i lugnet med lite trivsam läsning.
    Det är ju jobbiga tider för många just nu men man får bita ihop o ta en dag i sänder. Vi skulle kommit ner i reality andra veckan Maj för att få en lite gött väder, mat och trevligt bemötande men det har lagts på is. Juniresan är troligen också körd men hoppas fortfarande på septemberturen.
    Hoppas detta elände löser sig snarast så att alla Kretalovers kan få sig en resa eller tre ����
    Ta hand om er.
    ps Tog 2 goda öl och Swish kommer! ds

    Ha de gött! Mr "Haket"

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh vilken trevlig kommentar och vad mysigt det lät med ipa där i solen! Nu ska vi se "haket", en mix grill för en person och en beefsteak? Har jag rätt? Jag klagar på att jag börjar bli glömsk men ibland har jag minne som eh ja, vad är det man säger? Ha det gott och fortsätt njut av livet!

      Radera
    2. Minne som en elefant sägs det! Det funkar ju och inget illa menat me de. Jag har lite av den västkustska sjuka humorn och kläcker ibland ur mig saker som av andra kan uppfattas som kränkande. Som första gången vi åt hos er och jag gjorde en incheckning där jag la kommentaren "undrar va detta haket kan erbjuda" och fick många ilskna kommentarer om att Restaurangen verkligen inte var något "Hak" Tyvärr förstod inte alla ironin i mitt inlägg. Jag pratade lite med dig när vi dinerade andra gången och sa då att det blev lite ilskna kommentarer och personligen tycker jag inte er restaurang är något "hak". Du förstod vad jag menade.
      Ni får ha det så gott det bara går och hoppas att vi kan komma och få lite god mat på förhoppningsvis "er" restaurang när det nu än sker.
      B.J

      Radera
    3. Hej! Jag ber om ursäkt för jag kom ihåg fel angående dig! Du åt inte alls mix grill men däremot drack någon i ert sällskap pina colada, eller hur? Anledningen till att jag idag kom på att jag kom ihåg fel var att jag idag fick mail från en annan som också skapade ett "ordkrig" på facebook men inte angående "hak" utan en annan grej som också gjorde att folk reagerade. :)

      Radera