måndag 6 april 2020

Dagens ekologiska sallad


Här har vi ingredienserna till dagens sallad. Allt är ekologiskt och från vår egen trädgård. (utom avocadon som vi fått från vänner) Salladen är full av små sniglar så den måste tvättas ordentligt, men det visar ju också att inga bekämpningsmedel har använts. Smultronen (5 stycken) får bli dagens efterrätt...

Uppdatering om mitt surdegsbröd. För att göra en lång historia kort. Hönsen kommer förhoppningsvis att bli glada idag. Det gick inte så bra. Det gick inte alls bra. Brödet jäste inte alls. Degen luktade konstigt och det färdiggräddade brödet var bara konstigt. Sonen får göra nästa försök för jag har gett upp (kanske) Om det blir en nästa gång för mig ska jag rådfråga vänner som har erfarenhet innan jag börjar, inte när jag har spenderat en vecka på att mata surdegsstarten, rört om och oroat mig för temperaturen. Kanske får jag vänta tills vi har lite varmare här för det kan ju ha varit att vi har för kallt inomhus. Att ställa surdegsstarten bredvid ett element som tipsades om i receptet hjälpte ju inte hemma hos oss. De nämnde inte att elementet ska vara på...

Hur har ni det ute i världen? Här blev utegångsförbudet förlängt till 27 april men det var förstås väntat. Vissa ställen i Grekland har ännu hårdare restriktioner än oss och där gäller bland annat totalt utegångsförbud från 20.00 till 8.00. Maken och jag gick en liten promenad igår eftermiddag. Det är otroligt att se vad tomt på folk det är i området. Att passera gatan som vanligtvis är mycket trafikerad är inga problem nu. Just nu regnar det och jag får se det positiva i det att vi inte behöver vattna i trädgården. Jag längtar dock efter lite värme så det blir trevligare att vara ute i trädgården.

Kali evdomada - ha en bra vecka

Ta hand om er i denna konstiga värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar