lördag 28 mars 2020

Rundvandring i trädgården


Varning för starka bilder kanske jag skulle skriva. Jag tycker att i Sverige har alla så prydliga fina trädgårdar och därför framstår nog vår som ett kaos. Förhoppningsvis kommer det nog i år att bli riktigt fint. Nu är vi ju tre helt olika personer som bor här. Maken gör ofta grovjobben som att gräva och köra med jordfräs plus att han är en skrotsamlare så överallt är det diverse prylar. Sonen sår, vattnar och experimenterar och har sina plantor organiserade men hur det ser ut runt omkring honom struntar han totalt i. Jag drömmer om hur jag vill ha det och vill att det ska vara fint men mina tafatta försök till det drunknar liksom i kaoset. De bilder jag har delat förut har ju mest varit närbild på växter så ni kanske har trott att vi har en vacker trädgård. Fel.


Det här är det första som möter er när ni kommer hem till oss. Ett halvfärdigt och endast grundmålat hus. Ja, och två hundar också förstås. Betonggången som leder ner till huset målade jag faktiskt en gång i tiden ungefär lika som ni vet att golvet på restaurangen är. Kanske gör jag det i år. Vi får se. Till vänster om gången håller maken på att gräva upp allt ogräs som har vuxit vilt där i flera år.



Till höger om ingången till huset har maken anlagt en rabatt som JAG ska få ha som min. På fotot under ser ni en bit av den som jag redan har planterat blomsterlökar i. Sonen la på ett "olivplockarnät" så att inte katterna ska gå dit och ha det som toalett och gräva nu innan det har blivit uppväxt. Men, som ni ser så lyckas katterna ta sig dit ändå.





Till vänster om ingången ser det ut så här och myntan kommer så småningom att sprida ut sig helt men jag kanske planterar lite blommor där också. Stängslet kanske vi tar bort. När vi hade gäster ibland kunde vi ha det som hundgård tänkte vi men de trivdes inte så det fungerade inte. Stängslet fyller alltså ingen funktion alls och det är bara fult.



Här har vi som ett uterum. Där finns en vedeldad ugn som aldrig används och som maken byggde upp en gång. "Rummet" användes aldrig heller för det är ju på somrarna man kan sitta där och äta och då jobbade vi ju jämt. Min plan är att göra det till mitt sommarkontor i år. Just nu har maken sin skrotsamling här. Stolarna har kasserats av andra och maken fixar till dem.





Var man än tittar, både utomhus och inomhus gror sonens plantor. Det ska bli spännande att se om han fortsätter att sköta om dem. Om allt lyckas och OM restaurangen öppnar i år kommer ni att få hemodlade grönsaker. (tomatplantor av olika sorter säger han att han har runt 150 stycken!!!)




På ena sidan av huset kan man göra riktigt fint om man har tid, så vi får se senare hur det kommer att se ut. Det får bli lite före och efter det här.



På baksidan av huset finns våra citronträd och där huserar även hönsen.

Även idag är det lite ruggigt ute men det regnar inte så jag kanske går ut och jobbar lite. Igår var jag inne nästan hela dagen. Sonen gjorde hemlagad pasta, jag gjorde en äppelpaj och startade även en ljus surdeg som jag har sagt länge att jag ska göra. Jag hoppas den lyckas för då blir det bullbak om några dagar.

Ni kommer väl ihåg vad ni ska göra varje gång ni är in och läser bloggen? Tack, tack, tack!

Om ni funderar hur vi ska få plats med alla grönsaker så är det så att vi använder en tomt som är på sidan av vår. Det är en moster till maken som har den och hon bor i Aten och är aldrig här. Där har vi just nu grönsallad och det är där sonen kommer att plantera alla sina tomater så småningom. Har ni börjat fixa och plantera i era trädgårdar eller på balkongerna eller är det för tidigt ännu i Sverige?

8 kommentarer:

  1. Hej Anita🌱
    Här i norra Skåne har vi kallt på nätterna just nu och en tid till enligt väderrapporterna. Gräslöken spirar och tulpanerna kommer nu efterhand. Rådjuren och jag kämpar om dom. Bor i ett litet villa kvarter men de är här och tar för sig. Så kul att se ditt hus och trädgård. Måste vara underbart att odla när det prunkar av växtkraft och solen skiner. Jo, jag vet att det är så lagom härligt när storm och regn drar fram. Din trädgård har potential när du har tid och kraft att förändra. Bara genom dina tankar som skrev om så är processen igång. Delar av ditt staket är ju väldigt bra klätterstöd till många växter, honungsrosor, bönor, luktärtor med mycket annat. Har du förresten någon vinranka?

    Det skulle vara väldigt roligt att följa din trädgård genom lite bilder då och då och se hur det växer. Jag är trädgårdsnörd och min dröm är ett klimat som ert. Vill ha citronträd, avokado med mera. Har tre olivträd som jag vårdar ömt, väldigt fina i år. Dom bor i garaget och får snart komma ut på lite solning. 😄. Visst tål dom någon minusgrad eller hur?

    I september var vi i Ierapetra och fick en fin rundvandring av Ia. Majresan blev ju nu inställd 😪hade längtat så. Skulle bo nära Rethmylon. Tomatplantor är på gång i badrummet annars väntar jag och sätter ute direkt.

    Nu hoppas vi innerligt att allt snart blir som vanligt igen och alla kan återgå till sitt. Detta har verkligen ruskat om tillvaron för de flesta av oss.

    Hälsningar Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att lägga in mer bilder från trädgården när det har hänt lite saker där! Jag tror att olivträden ska tåla lite kyla men knappast mycket för typ uppe i Omalos där det är minusgrader på vintern har de inga olivträd men väl i en del andra bergsbyar.

      Radera
  2. Jätteintressant med en rundvandring i din trädgård.
    Har man trädgård, har man alltid fullt upp att göra.
    Vad många plantor sonen planterat, spännande.
    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  3. Inget fel på den trädgården alls. Sverige och Grekland ska ju inte vara lika. Visst, de har fina trädgårdar i Sverige. Själv avundas jag mera klimatet då ni kan ha era ljuvliga frukt, olivträd med mera. Här mitt i Finland där jag bor får vi nöja oss med bra mycket enklare frukter som tål vårt klimat. Kreta är en ljuvlig ö dit som jag besökt tre gånger, kanske blir det fler. Lycka till med din trädgård.

    SvaraRadera
  4. Ser ljuvligt ut, gärna mer sånt framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så snart det har växt upp lite och det syns lite skillnad ska jag ta med er på en rundvandring igen.

      Radera