fredag 27 mars 2020

Tillbakablick nummer 2


De åren då jag jobbade som guide hade jag ofta ledigt på söndagarna och sent på lördag kväll brukade jag och Jannis åka ner till Sougia och sova över där. Jag hade alltid med mig en massa stenar hem. Ni som känner till Sougia vet att här är det stenstrand så den är förstås inte lika populär som Paleochora och Elafonissi. Detssutom blir det djupt direkt så stranden är inte speciellt barnvänlig. Jag trivdes dock väldigt bra där. Vi badade, solade, åt gott och drack vin och på morgonen blev det en lång frukost vid en servering alldeles vid havet. Jag undrar om pelikanen eller avkommor till den fortfarande lever där. Det var länge sedan jag var i Sougia nu.


Sougia


Vi var förstås också till Elafonissi en par gånger. På den tiden var det inte lika mycket folk där även om det var en populär strand då också. Vägen dit var dock inte lika bra som den är idag.



Det blev en traditionell förlovning med präst hemma hos oss.



Det blev till och med dop men vad prästen inte hade tänkt på var att den där "klänningen"(lånad av prästen från nunneklostret i Chrissi Pigi) blev genomskinlig när han hällde vattnet över mig. Snabbt ordnade han fram en handduk och hängde över mina axlar.




Under åren 1992-1994 jobbade jag för Apollo. De två sista åren höll jag mest på med administrativt arbete som bokningar och diverse annat. Efter det började jag jobba som hotellreceptionist på samma hotell där Jannis var servitör-bartender-rörmokare-alltiallo.



Jag undrar om de fortfarande säljer sådana här skådebröd i saluhallen. Jag har inte tänkt på det. Om jag kommer ihåg rätt så var det här en typ av gamla traditionella "bröllopsbröd".

9 kommentarer:

  1. Det är så kul att se skillnaderna mot idag (även om det är ca 10 år sedan jag själv var på Kreta senast). Tack för trevliga inlägg!

    SvaraRadera
  2. Varför behövde du döpa dig ? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska berätta i nästa inlägg tror jag.

      Radera
  3. Det livar upp i allt det tråkiga att läsa dina inlägg�� var rädda om er��

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Tack själv för att du besöker bloggen!

      Radera