söndag 29 mars 2020

Parken och stranden i Agia Apostoli och en uppdatering

Det är många runt om i landet som får böter eftersom de inte följer de regler som gäller för utegångsförbudet. Kod nummer 6 som är fysiskt aktivitet betyder att du ska hålla till i ditt närområde för att utöva motion. Vår lokaltidning Chaniotika Nea skriver att många som joggar i parken Agios Apostolis har fått böter för det är inte försvarbart att de kommer från andra änden av stan för att motionera här. Parker är ju dessutom förbjudet område men de skriver att just speciellt de som kommer från andra ställen har fått böter. Jag bor knappt en kilometer från stranden och parken så det känns skönt att jag har rätten att gå min promenad där om jag vill. Utanför parken dock.

Grekland hade igår 95 nya bekräftade fall av det nya coronaviruset vilket gör att det nu är 1061 totalt. Dödsfallen är totalt 32 stycken. Igår fick Kreta dessutom sitt tolfte bekräftade fall som var i Rethymnon. (de tidigare var i Heraklion) Chania har inget bekräftat fall ännu men tydligen finns en person med i någon statistik och det ska tydligen vara en person från Marocko som var här och som testades positivt efter att han lämnat Chania.

Vi följer statens uppmaning "stanna hemma" förutom promenad någon gång och supermarketbesök. I vanliga fall brukar jag gå förbi supermarketen i stort sett varje dag och bara handla lite åt gången. Nu veckohandlar vi. Förutom igår då när jag bara var tvungen att gå och köpa blomfröer. Sonen har bara grönsaksfröer! Inga blommor alls! (jo, en del men de har han sått redan) När jag letade bland hans fröer var det hur många som helst olika sorter av tomater, bönor, chili och diverse annat. Men, inga blommor! På Lidl står en vakt utanför och upplyser om att använda handspriten som finns både vid ingången och utgången. Alla som handlar håller avstånd och många går omkring med handskar och munskydd. Det blir ett hej på avstånd när man träffar vänner och bekanta. I vanliga fall skulle det kanske ha varit både kindpussar, kramar och lite prat.

Livet har liksom tagit en paus och visst är det konstigt att allt måste falla samman då. Jag undrar hur länge det håller. Dottern kanske förlorar sitt extrajobb i Sverige eftersom det är så lugnt. Hon säger att hon har så hon klarar sig ändå eftersom hon lever väldigt sparsamt. Hon har sitt studiebidrag men har ju hyra, el och mat att betala. Men, eftersom hon har jobbat hela vintern och även under sommaren hos oss har hon lyckats lägga undan lite. Biljetten hit i juli är redan bokad och betald. Hoppas bara att det går att komma hit då. Jag är glad nu om vi har mat på bordet, el, vatten och internet. Allt det övriga får vänta, det försvinner inte, utan finns kvar när det är dags för det. Jag vet att vi inte är ensamma om att vara i den situationen. Vi har i vanliga fall små inkomster och små utgifter jämfört med många andra. Jag vet hotellägare som har stora lån och just nu finns ju inga inkomster alls. Många butiker, restauranger och annat ligger ute till salu, men vem köper nu? Turistsäsongen blir kanske inte av alls och om den blir det kommer det bara att vara en kort period. Alla säsongsarbetare kommer nog inte ens att kunna jobba de månader som krävs för att få a-kassa nästa vinter.

Jag vaknar tidigt, nästan mitt i natten. Nu är klockan 5, eller hur är det nu? Vrider jag klockan framåt eller bakåt. Tack, laptop, den visar på 6.05. Vad bra, då är det morgon snart och så snart det blir ljust ute ska jag gå ut och ägna mig åt mitt terapiarbete, trädgården.

Ha en bra söndag, alla!

4 kommentarer:

  1. Ha en fin söndag och pyssla i trädgården.Det låter härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack (fast det har hunnit blivit torsdag innan jag svarade och idag blåser det men kanske blir det en fin dag ändå)

      Radera
  2. Uppskattar verkligen att du skriver om hur ni har det.
    Vi är ju många som tillbringar mycket tid på Kreta./Py

    SvaraRadera