måndag 30 mars 2020

Godmorgon med bröllop, barn och bygge

Nyss hemkommen från frisören


Så småningom blev det både bröllop och barn. Vi gifte oss för ganska exakt 26 år sedan. Jag valde att döpa mig innan men det är ingenting som är ett krav. För att gifta sig inom den grekisk-ortodoxa kyrkan räcker det med att en är grekisk-ortodox. Jag valde att döpa mig för jag var väldigt intresserad av deras religion och det kändes rätt för mig. Att intresset så småningom har svalnat är ju en helt annan sak. Vi hade ett ganska enkelt bröllop med grekiska mått mätt. Jannis är från en ganska "enkel" familj så det fanns liksom inga krav att vi skulle ha ett stort bröllop med kalas efteråt. Vi bjöd in folk till kyrkan och utanför fanns det sedan både raki och sötsaker som vi bjöd på. (för 100 personer ungefär) Efteråt tog vi vår "koumbaros" (best man) med oss och åt en middag och efter det hade vi bestämt med några kompisar att vi skulle ses på en bar i stan där vi festade halva natten.





Efter några år kom det två små barn också. Sonen är född 96 och dottern 99. Titta inte på datumet på fotot för det stämmer inte alls.



1923-1924 skedde en folkomflyttning då den grekisktalande och kristna befolkningen i Mindre Asien (Turkiet) (1 miljon människor) tvingades flytta till Grekland. Samtidigt flyttades omkring 500000 muslimer från Grekland. Min svärmors släkt härstammar från dem som blev tvingade att flytta hit och de blev tilldelade land eller hus. Av den anledningen ägde svärmor den landbit som skrevs över på Jannis och ett hus där hon bor samt svägerskan. (ett hus indelat i två små lägenheter). När jag var gravid med sonen valde vi att börja bygga på den här landbiten istället för att trängas med svärföräldrarna. Det tog förstås några år innan det var inflyttningsklart eftersom Jannis på sina lediga stunder gjorde det mesta själv på huset. När man ser ägarbytena på både vår landbit och svägerskans hus är det turkiska namn som var innan då det var sådana som blev tvingade att flytta härifrån som ägde dem innan.



Måndag idag. Vi kommer nog att ta en promenad neråt stan idag för att hitta en öppen veterinär eller "djurapotek". Lilla hunden har fått på sig lite fästingar såg vi igår. Usch, tid för dem nu. Veterinären i vårt område har valt att ha stängt den här tiden även fast de får ha öppet. Det ser dock ut som om det kommer att bli regn idag.

Ha det gott och sköt om er!

2 kommentarer: