lördag 8 februari 2020

Turistfällor eller paradisstränder?

Seitan Limania

Det pratas om turistfällor på turistorterna men vad menas egentligen med det? När ordet turistfälla används i tid och otid gör det mig så arg ibland. Den naturligt vackra stranden Elafonissi längst i sydväst på Kreta är ingen turistfälla. Den är inte uppbyggd enbart för turisternas skull och finns inte där för att lura turisterna. Istället är det så att på grund av att det är en paradisstrand som är vacker har den blivit så känd att turisterna flockas där. Mitt tips är då att du åker dit på egen hand, helst på eftermiddagen när turistbussarna har åkt därifrån. Upplev solnedgången, sov över på något ställe där i närheten (finns några ställen där man kan hyra rum några kilometer därifrån) och gå ner och bada och upplev skönheten på morgonen innan turisthordarna flockas där.

Seitan Limania på Akrotirihalvön är också en härlig strand som har upptäckts av turisterna. Om du åker dit under lågsäsongen (alltså i början eller slutet av säsongen) kan du slippa trängas med turisterna som de sista åren vallfärdar dit) Jag som har bott här (eh ja kan det vara runt 28 år nu?) visste inte om den här stranden förrän tills för några år sedan. Sedan det började cirkulera bilder därifrån blev jag så nyfiken på om det verkligen var så vackert i verkligheten eller om fotona var redigerade övertalade jag maken att vi måste åka dit. Vi var där en novemberdag och det var inte en människa där. Vattnet var lika turkost som på bilderna och om det hade varit varmt hade jag gärna spenderat några timmar där. Tyvärr blir det fullt ganska snabbt för stranden är liten och vägen dit ner skulle jag gärna inte köra på om jag hade en massa möten för den består av stup och den slingrar sig en hel del.

Säg inte att Samariaravinen är en turistfälla! Denna ravin är känd för att vara en av Europas längsta och med sina höga bergsväggar är det en mäktig känsla att vandra där. Området är sedan 1962 nationalpark. Det är inte underligt att många vill göra denna vandring och inträdet för att gå den är inte så högt om man jämför med andra sevärdheter runt om i Europa så säg inte att detta är en turistfälla. Däremot går det inte undvika de stora massorna för man börjar vandringen på morgonen och det gör alla. Att vandra den under lågsäsongen är ett alternativ men om du kommer ner i början av maj och har som plan att genomföra vandringen ska du veta att Samaria vanligtvis öppnar 1 maj men det beror alltid på vädret och säkerheten. Är det stora vattenmassor och det finns risk för ras kan det hända att öppningsdatumet läggs senare. På Kreta finns det dock fler raviner som man kan vandra. Imbros och Agia Irini har jag gått (Agia Irini dock bara halva dvs fram och tillbaka). Här kan du läsa mer om Imbros.

Sedan har vi det här med restauranger... Turistfällor kallar jag bara de där som har överpriser och försöker lura turister. Att många restauranger har öppet bara på sommarhalvåret betyder inte att det är turistfällor. Även greker har råd och möjlighet oftare att äta ute på sommaren. (då har de ofta inte tid att laga mat hemma heller) och dessutom sitter man ju inte utomhus och äter på vintern heller (oftast). Det är ju precis som i Sverige. Hur många utomhusserveringar och sommarcafeer ploppar det inte upp den varma årstiden? Vi har öppet bara under sommarhalvåret och majoriteten av våra gäster är turister men det betyder inte att vi är en turistfälla! Att vi försöker tillgodose våra gästers önskemål betyder heller inte att vi är en så kallad "turistrestaurang" som är uppbyggd bara för turisterna. Sommartid har vi förstås en hel del greker också och jag kan tala om att flera av dem gärna vill ha både svampsås och pepparsås till köttet :) Många greker har dessutom börjat undvika gluten (eller om de tänker på vikten, jag vet inte) så lagen att man idag måste fråga om de vill ha bröd gör att flera av dem faktiskt tackar nej till brödet. De flesta restauranger som jobbar bara med greker ställer ju fram bröd utan att fråga men man betalar för det. Det får man alltså inte göra idag. Förr var det en obligatorisk "kuvertavgift" på restauranger och då betalade man en summa för bröd-pappersduk-bestick. Så har vi då det där med sallad på tallriken med huvudrätten. De flesta turister uppskattar om det ligger sallad på den, andra väljer bort potatisen-pommes friten och vill ha bara sallad istället. Grekerna vill helst inte se sallad på huvudrätten. De beställer in den separat. Många grekiska sällskap väljer till pommes frites som extra rätt. Jag brukar då informera om att det finns med till köttbiten. Fast de brukar ändå vilja ha extra... Däremot skulle maken aldrig lägga på till exempel tzatziki på tallriken till en grek. Den ska beställas till separat. Turisterna vill däremot gärna ha tzatzikin till sin kötträtt på tallriken... Vi gör vårt bästa för att tillgodose våra gästers önskemål vare sig det är greker eller turister.

När det gäller venetianska hamnen. Turistfälla eller inte? Nja, vi går väldigt gärna ner till hamnen och tar en kaffe. Liksom de flesta greker. Att äta nere i hamnen gör vi inte och det är inte för att alla restauranger där är turistfällor för det är de inte. Visst finns de men jag vet inte exakt vilka det gäller. Jag förstår att de inte måste kämpa lika mycket som oss i utkanten för att få gäster eftersom det varje dag passerar såååå mycket folk där. Många turister äter där åtminstone en gång och sedan har vi kryssningsfartygen och turistbussarna från andra ställen som kommer till Chania. Förr eller senare äter de i hamnen. Vi som håller till utanför måste kämpa mer för att få våra gäster och för oss är det viktigt att skaffa "stammisar". Att de i hamnen måste hålla högre priser är kanske förståeligt eftersom hyrorna är skyhöga och självklart har de höga lönekostnader samt att konkurrensen dem emellan är hög. Vad jag har förstått är lönerna för många av de som jobbar i hamnen också ganska höga och dricksen också förstås. (samt att det även cirkulerar mycket svarta pengar och de anställda har kanske inte alltid full försäkring för alla timmar de jobbar men jag undrar hur det är nu när kontrollerna är fler) Hur ni som turister ska veta var maten är hemlagad och bra eller inte har jag inget bra tips om men generellt kan jag i varje fall säga att där vi dricker kaffe ska ni inte äta för det är klart att deras moussaka är färdigköpt och bara uppvärmd. Kanske ni som brukar äta i hamnen kan ge tips om vilka som är bra och vilka som är sämre? Många säger att man ska leta sig upp i gränderna istället. Men, där gäller samma "regler". En del är turistfällor och andra inte. Här hittar ni en par inlägg om restauranger på Xatzimichali-gatan som är riktigt populära bland greker. De flesta gånger vi har varit där och ätit har vi varit nöjda. Tänk bara på att de bara har öppet på kvällen och sent på kvällen kan det vara svårt att få bord på en del av ställena.

Jaha, det var mina tankar denna lördagmorgon. 6 grader ute... Jag har bestämt mig för att idag måste jag ut på promenad. Bara ösregn kan stoppa mig. Ha en bra helg, alla vänner!

OBS-angående moussaka måste jag göra ett tillägg. Moussaka tillagas ALDRIG a la carte för då skulle ni få vänta åtminstone 2 timmar på den. Vi säljer så mycket moussaka att vi tillagar varje dag men det går inte att skära bitar av den när den kommer direkt ur ugnen utan den ska kallna och sedan värmas upp. Det finns en del "restauranger" som inte har tillstånd till "full meny" vilket betyder att de inte har tillstånd till "lagad" mat utan endast grill och då är det inte tillåtet att göra rätter som moussaka, stiffado mm själva. Då har de istället färdigköpta som värms. Detta gäller ofta snackbarer och andra ställen som caferior som serverar mat. Det betyder heller inte alltid att den färdigköpta är dålig. Innan vi hade restaurang kunde det ibland hända att vi köpte färdig när ni vi inte hade lust att göra moussaka hemma och det finns ett företag här i Chania som gör superbra mat som ofta säljs till just snackbarer. (de har rätter som till exempel pajer, boureki, moussaka och liknande.)

4 kommentarer:

  1. Hej! Såg ett inlägg på Facebook att du är gammal Bollnäsbo. Jag är Bollnäsbo (Segersta) som flyttat hit för snart ett år sen och undrar var din restaurang ligger? Så ska jag komma och äta en dag och prata lite hälsingemål m d dig ��
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul! Skriv gärna ett pm till mig på fb :)

      Radera
  2. Håller med om att "turistfälla" är ett lite dumt ord, i alla fall om det inte är en "fälla". Jag menar om man öppnar nåt halvdåligt och dyrt ENBART för att lura turister DÅ är det ju en fälla. Men bara för att en vacker strand blir populär ... nej, det är ju inte en fälla. Att tillgodose allas önskemål är säkert inte lätt. Jag tycker att det är viktigast att det är tydligt vad som gäller. Dvs det är bra om jag som gäst förstår om jag ska beställa extra pommes frites eller om det ingår. Vilket som är ok för mig, men bra att veta hur man ska göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det inte lätt att veta vad som gäller och speciellt om man då t ex här på Kreta kommer ut till nån liten by. Där kan det hända att fläskkotletten serveras som den är utan något alls till. Det är ju lite ovanligt för turister och finns det dessutom ingen meny eller någon som pratar engelska så... men det brukar lösa sig :)

      Radera