fredag 7 februari 2020

Chania vintertid

Fotot är från tidigare år med dåligt väder

En dag som denna är det svårt att försöka slå ett slag för vinterturism i Chania. Det regnar och blåser, termometern visar på 7 grader. Jag fryser konstant och inomhustemperaturen ligger på runt 16 grader(jag har satt på elementen för lite olja har vi fyllt på). På kvällarna har vi varmare då vi eldar med ved. I vardagsrummet har vi då 19 grader men sängkläderna är iskalla. Jag blir handlingsförlamad och får ingenting gjort trots att jag egentligen skulle utnyttja den här lediga tiden för snart jobbar vi hela dagarna igen.

Men, men snart har vi nog 20 grader och sol och då är det skönt att vara ledig. Jag har en plan att hinna fixa lite ute i trädgården innan restaurangen öppnar. Hemmet bör få sig en ordentlig städning också för som ni vet blir det lite si och så med det till sommaren.

Trots kyla, fukt och regn rekommenderar jag vinterturism! Som turist kan man göra massor här och de här dagarna som är som igår och idag är inte många. Om ni kommer hit som turister ska ni veta att det finns flera bra ställen öppna dit ni kan gå och äta. Saluhallen har sina ställen och en regnig dag kan ni lätt spendera sittande inomhus med meze, lite vin och titta ut på regnet. De fina dagarna kan ni vandra eller åka på utflykter. Det börjar blomma lite här och där så den som är naturintresserad kan få sitt lystmäte stillat. Ni kan umgås med alla arbetslediga greker som ni lärt känna under sommaren.

Kanske någon av er har drömmen om att komma ner hit och jobba under sommaren istället? (vi söker personal) Ni ska veta att det inte är lätt. Först och främst måste ni vara skrivna på en adress och är ni inte det blir det stopp. Det är inte bara att göra det liksom. Om ni inte har ett eget boende och bara tänker skriva in er (bevisas genom att ha en telefon- eller elräkning) hos någon ni känner finns det en del att tänka på. Den som ni ämnar skriva er hos kanske får ett litet bidrag från staten på grund av låg inkomst. Er inkomst kommer att räknas in i hushållet så personen kanske mister det bidraget. Lönerna är inte höga och det är riskabelt att jobba svart. På en del barer och restauranger går det att hitta svartjobb med högre lön. Ett ställe som betalar svartlön måste också få in svarta pengar... Skattesmitare alltså...Jag vågar inte ha svart arbetskraft. En del ställen anställer på t ex 8 timmar men uppger 4 timmar för att betala mindre avgifter. Det är också riskabelt. Vi hade en kontroll i somras och då kollade de upp att all personal som var på plats fanns uppgivna just den tiden de var där. De kom 22.00 och om det var någon personal där då som enligt papprena slutade 20.00 skulle jag ha fått böter. Det här vet kontrollanterna om, att många ställen gör så, och de gav mig till och med en kommentar att jag skulle vara glad att de inte kom 23.00!! (jag hade personal som slutade 22.00!!) Om ni ändå känner för att komma ner hit och jobba så söker jag halvtidspersonal till både kök, disk och servering. Det bästa är dock att ni har bostad och alla papper som behövs för att jobba här ordnade redan för jag har ingen möjlighet att hjälpa till med det. Lönen för halvtid ligger på omkring 400 euro. Kanske någon frågar sig nu varför lönerna inte är högre. Ja, det borde de vara. Jag är medveten om att det är grymt svårt att överleva på en halvtidslön. OCH en heltidslön här är också för låg. Jag skulle gladeligen betala mer om jag hade möjlighet men det funkar inte för oss. Den lagenliga lönen ligger på runt 4 euro per timme. Tänk då också på att det är bara sommartid. Ibland tänker vi att vi ska bli anställda igen istället för att driva eget och jobba som slavar hela säsongen men vi har varit i den situationen och vet att även då måste vi jobba mer än heltid för att klara av att betala våra räkningar.

2 kommentarer:

  1. Tack Anita för att jag får läsa om hur ni har det på Kreta.
    Det är lärorikt att veta att både väder och livet ibland
    inte bara är idel "solsken" på solens ö��.

    Hade inte kunnat drömma om att vädret kan vara så busigt under året. T ex förra året när broar m m rasade. Läser även Ias
    blogg, var i Ierapetra i sept och träffade henne.

    Jag hoppas att vi kan besöka restaurangen under försommaren då vi ska besöka ön igen. Ska kolla upp kartan ordentligt.
    Nu längtar nog alla efter den underbara våren som finns
    Inom räckhåll.
    Ha det bäst!
    Hälsningar från Skåne, en kall vintrig morgon - 1 grad.
    Monica B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! På onsdag visar prognosen 21 grader så vi har ju våren inom räckhåll... även om vi har några månader kvar när det kommer att vara upp och ner. Ha en bra helg!

      Radera