onsdag 26 februari 2020

Slut på munskydd på apotek



Igår tog vi en långpromenad. Det blev Chania fram och tillbaka. Min plan är att varje dag gå åtminstone 10000 steg men det finns dagar då jag knappt går en tiondel av det... Igår blev det dock 15000. Vädret var underbart och det blev riktigt varmt när vi gick. Det blev en fika i hamnen med vänner innan vi gick hem igen. När vi passerade ett apotek hade de en skylt utanför där det stod med stora bokstäver. VI HAR SLUT PÅ MUNSKYDD!

Vi blev lite förvånade för vi har inte sett någon här använda det men jag antar att många bunkrar för att vara säkra på att ha om viruset kommer hit. Nu när spridningen kommit till Italien känns det faktiskt väldigt nära. Jag tror att många äldre här som har levt i tider av brist på mat också har ett lager av förnödenheter hemma ifall en samhällskris skulle uppstå. Hur tänker ni angående det? Egentligen borde man ha en "krislåda" hemma utifall att... Bara det när vattnet var avstängt en hel dag uppstod tanken hos mig för vi hade ju inget rent vatten alls hemma då. Så åtminstone vattenflaskor och mat som håller och kan ätas utan att man har el eller vatten borde man ju hemma.

När jag igår kväll började bli ordentligt förkyld började jag också tänka på hur beredskapen verkligen är här utifall att viruset kommer hit. Ibland känns det skönare på sommaren när jag inte har tid över att läsa eller se på nyheter. Just nu så läser jag svenska nyheter på nätet och på kvällarna ser jag de grekiska på tv. På sommaren lever jag i min egen lilla värld och vet knappt vad som händer i världen.

Igår kväll åkte vi och hämtade sonen på flygplatsen. Efter fem månader i Sverige är vår kock hemma igen. Det ska bli intressant att se hur han ser på saker och ting efter så lång tid där. Han har ju även jobbat och haft en "vardag" där. Tidigare har han bara varit där på semester. Han hade saknat gyros så på hemvägen blev det några sådana. Idag kommer han att börja så tomater och andra grönsaker för det har han också saknat från Sverige eftersom man ju faktiskt kan odla året om här. Jag vet inte om han har en plan att stanna länge här eller om han kommer att besluta sig för att återvända till Sverige. Vi får se vad framtiden utvisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar