måndag 24 februari 2020

Mycket bra taverna utanför Chania




Igår ringde några goda vänner och undrade om vi ville följa med och äta i byn Syrili. Javisst, svarade jag men maken sa - Finns det taverna i Syrili? Av en händelse hade vännerna varit på denna taverna och de blev riktigt imponerade. Det är det som är så synd att man inte provar nya ställen utan håller sig till de säkra korten. To Syrili - traditionellt kafeneio - heter stället som troligtvis fungerar som byns cafe till vardags. På söndagarna när grekerna gärna går ut och äter lunch omvandlas stället till den absolut bästa tavernan. Allt var så otroligt gott och vällagat och jag njöt av varje tugga.

Inredningen var otroligt charmig med gamla saker, spetsar och tavlor. Om ni har möjlighet att ta er hit rekommenderar jag verkligen det här stället. (på sommaren kanske det är taverna varje dag, jag vet inte men jag skulle tro att som kafeneio har de säkert några enkla rätter till vardags också) För vegetarianer finns dock inga varmrätter men det går bra att äta sig mätt på förrätter också. Menyn är begränsad men fullt tillräcklig. Priserna är bra och portionerna är rikliga. 10 euro för varmrätter, sallader och förrätter 3-5 euro. Vill ni dricka fina viner så är inte det här stället för er för här serverar de traditionell Romeiko för 6 euro litern.

För att ta er hit svänger ni av mot Syrili (eller mot Charmas bryggeri) i Platanias. Byn ligger lite innan man kommer fram till Charmabryggeriet så varför inte kombinera de två.




Till förrätt tog vi tsigariasta xorta (de kokta gröna bladen ni vet, men när de är "tsigariastta" steker man upp dem i olja med tomat) Tyrokafteri (ostdip) Marathopita (fänkålspaj) Jag valde selleri med fläskkött till varmrätt, herrarna i sällskapet tog revbensspjäll som lagats till i vedeldad ugn. Till efterrätt blev vi bjudna på loukomades (friterade små bollar, som munkar med honung på)

Det var en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar