tisdag 18 februari 2020

Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag!

Gratisbild från nätet
Jag började morgonen med att sätta på kaffe för att sedan sätta mig vid datorn för att avsluta en text som jag hade deadline på idag. Två dagars disk som stod i köket kunde gott vänta på mig ett tag till. Ingen deadline där inte. Duscha och borsta tänderna kunde jag göra lite senare sedan jag fått mina 3 koppar kaffe.

Varför, varför skjuta upp sådant som man faktiskt kan göra på en gång för att vara säker på att det blir gjort? Disken står fortfarande kvar. Jag lyckades borsta tänderna med några få droppar som kom ur kranen men duschen den får vänta. Maken gick iväg för att kolla hur vår bil mår. (den mår hyfsat bra och med 180 euro klarar vi oss förhoppningsvis ett år till med den). Mitt emot bilverkstaden hade trottoaren tryckts upp av ett rör som ?exploderat? eller jag vet inte vad som hänt. Hur som helst så hade det sprutat vatten där och på grund av det har vi nu inget vatten hemma. Vem vet hur länge det kommer att vara avstängt tills det blir reparerat.

Ibland blir jag bara så trött på saker och ting som tar tid och inte fungerar här. Jag känner till och med ibland att jag skulle kunna flytta till Sverige bara på grund av det. Visst, livet här känns på något vis tryggare och lugnare till vardags men ändå osäkert. Jag menar det känns säkert för att man på något vis kan röra sig mer tryggt och jag tror att det inte är lika mycket våld och brott här på Kreta som det verkar vara i Sverige nu. Osäkert tycker jag det känns på grund av ekonomin och osäkerheten för framtiden. Även om det klagas på sjukvården i Sverige och man läser mycket som låter riktigt hemskt finns det ändå där högkostnadsskydd som inte finns här. Blir du sjuk här är det nästan ett måste att ha pengar för att klara sig.

Dottern som bor i Sverige just nu klarar sig utmärkt ekonomiskt på egen hand trots att hon betalar både hyra och el. Hon går i skolan men jobbar också samtidigt. Hade hon gått i skolan på annan ort här hade vi varit tvungna att skicka pengar varje månad för att hon skulle klara sig. Lönerna är minst tre gånger så höga i Sverige.

Sen har vi ju det där med vädret, ljuset och havet. Här ligger ju Kreta verkligen på plussidan. Vintertid i min hemstad i Sverige finns ingenting av det utan bara mörker... Ändå är det också vackert på sitt sätt. Snötyngda grener, fantastiska färger på himlen och frisk, klar luft. Här fryser jag inomhus och där fryser jag utomhus.

Hur som helst. Jag skulle bara tala om att det är viktigt att ha rent vatten. Det räcker med bara några timmar utan vatten för att inse hur beroende man är av det. En reservtank ska införskaffas och vattenflaskor bör alltid finnas hemma. Även på restaurangen måste vi skaffa en reservtank för där är det ju katastrof om vattnet stängs av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar