tisdag 4 februari 2020

Bollnäs-Chania



Godmorgon! Nu är jag äntligen hemma och det har redan gått en vecka sedan jag kom hem efter en riktigt lång semester i Sverige och en lång resa. Ni ska vara glada att det går att åka charter direkt till Chania på sommaren. Jag startade min resa 8.00 med Härjedalingen från Bollnäs till Arlanda. Det är riktigt smidigt och ekonomiskt nu när Härjedalingen trafikerar Arlanda. 12.30 avgick Aegean till Aten och de serverar fortfarande dryck en par gånger och mat trots att man bokar ekonomiklass. Däremot tror jag det börjar bli ett problem med alla som reser med bara handbagage och har stora sådana. Det blir fullt och sedan får handbagaget checkas in. Jag hade bokat incheckat bagage och hade minimalt med handbagage. Väl framme i Aten hade jag 4 timmars väntan. Jag hade kunnat ha is i magen och bokat ett tidigare flyg till Chania men jag hatar att stressa. Men, jag hade kunnat göra det som flera andra gjorde. Ingen väntan och snabbt hemma. Nu blev det som sagt några timmar i Aten. Väl framme i Chania hämtade maken och vi åkte och tog en gyro. Mums, en av de bästa jag ätit. Vi var till ett ställe som ligger strax utanför stan på vägen mot oss. Gyropoleion 144. Jag hade aldrig varit där förut men jag kan gott tänka mig att äta där igen. De ställen som finns vid oss är det så och så vad gäller kvaliteten.

Vädret har varit bra hittills. Sol och runt 17-18 grader på dagarna. Kyliga kväller som vanligt och fukten inomhus gör att jag fryser mycket mer än i Sverige och det kalla golvet kräver tjocka strumpor. Vi eldar med ved på kvällarna och trots att vi kommer upp i omkring 20 grader inomhus så fryser jag. Det tar ett tag att vänja sig vid kalla sängkläder, kall toasits och att jag inte får spola ner toalettpapper...

Det har blivit en del promenader, kaffe vid strandkantinan och besök på marknaden för grönsaker är det jag saknat mest den tid jag varit i Sverige. Trots att det inte är säsong för tomat och gurka här ännu så smakar de mycket mer än de som finns att köpa i Sverige. Apelsiner har vi fått flera påsar från vänner som har odlingar och det blir färskpressad juice varje morgon och nån apelsin då och då under dagen.

Snart är det även dags att förbereda restaurangen men vi tänkte vänta tills ovädret som ska komma har dragit förbi.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar