söndag 5 januari 2020

Året, slutet och början

Trollet finns i en skog i byn - "trollskogen"

I natt vaknade jag mitt i en dröm. Maken hade öppnat restaurangen utan att jag visste om det. Det blev fullsatt och jag kom mitt i ruschen. Dukarna låg kvar sen förra året och var otvättade, askkopparna var inte diskade och till råga på allt så hade han köpt en annan restaurang som var mycket större. Det fanns inga beställningsblock så jag hade ingenstans att skriva beställningarna med resultat att jag tappade bort de lappar där jag hade skrivit beställningarna så det blev strul i köket innan rätt tallrikar kom ut. Sedan dök de upp från hälsovårdsnämnden mitt i allt kaos och jag hade ju inte städat i köket så jag visste inte hur det såg ut där. Då smet jag iväg för restaurangen är ju i mitt namn och jag ville inte hamna i fängelse. Flera kompisar här ifrån Sverige ställde upp som servitriser och bartendrar. Vi hade ju ingen personal alls. Så, jag tror det är dags att jag åker hem nu.

Jul och nyår har spenderats med släkt och vänner. Sonen har jobbat alla helger då han har fått jobb inom kostenheten på ett ålderdomshem. Dottern har jobbat en del på konditoriet också. All snö har smält undan och det är blåsigt. Ungefär som ett vinterkretaväder. Det blev ingen skidåkning i år. Jag har varit några gånger och ätit sushi och thaimat så jag har stillat det begäret. Jag har ätit räkmackor, julskinka och annat gott som jag saknar när jag är på Kreta. Och massor av godis förstås.

En helg hade jag och några vänner lite provsmakning av grekiska viner. Jag kan tala om att Nostos vin Muscat of Spinas vann bland de vita och Alexandra från samma vingård av de röda. Så i år blir det några fler viner därifrån. Vill ni ha ett riktigt gott vin till maten lönar det sig smakmässigt att kosta på sig några euro extra. Så snart jag kommer hem ska jag och maken bestämma oss för vilka viner det blir i år och jag lovar att presentera dem här.

Ett sista foto från Barcelona kommer här. Vi var där ganska precis när de började med juldekorationer i stan så vi hann få lite julstämning.


Fotot med "lådorna" är tydligen något traditionellt och "stort". Våra första dagar var lådorna övertäckta men sedan öppnade de upp dem och då var även tv där. Bajsande gubbar i form av tomtar men också kändisar är också traditionella julfigurer. Belysningen på gator och torg tändes samtidigt 28 november så vi hann med det också.

Jag hoppas ni har haft det bra allihopa och troligtvis är jag på Kreta nästa gång jag skriver!

1 kommentar:

  1. Vilken mardröm, usch. Tur att det var en dröm.
    Jag var också i Sverige över jul,men är nu tillbaka i Spanien.
    God fortsättning!

    SvaraRadera