torsdag 12 december 2019

Visitgävle och visitbollnäs


Igår tog jag och sonen en tur till Gävle. Inom Gävleborg (med X-trafik) kan man köpa en 24-timmarsbiljett till bra pris och sedan åka så mycket man vill under 24 timmar. Vi åkte ut till Valbo där Ikea och en massa andra butiker ligger. Vi åt julbord och fick därmed ett "all-inclusivearmband". Hur deras julbord var? Billigt 149 kronor och de kalla rätterna var jättegoda. Det varma var "sådär", lite smaklöst och jansson var alldeles för lös i konsistensen, nästan som en gröt. Ris a la malta var gott. De flesta jag känner är ju ut och äter julbord på olika ställen nu men för oss känns det alldeles för dyrt att betala 4-500 kronor för det. Speciellt eftersom dottern är vegetarian. 

Sedan åkte vi in till Gävle och strosade lite i "gamla Gefle" då jag ville visa sonen det. Han sa att han fick vibbar om vår gamla stan i hamnen fast på svenskt vis. Vi kikade på den berömda Gävlebocken och var in till Länsmuseet och såg på årets pepparkakshus.


 Förra veckan var det julskyltning i Bollnäs. Bollnäs har sin egen julbock :) Lite nostalgikänsla får man av knäckäpplen men det är inget jag vågar äta idag för då ryker helt säkert några tänder.

Glöggmingel hos en väninna har vi också hunnit med. Det är en årlig tradition även om jag inte har haft möjlighet att vara med varje år. Hon fixar en massa gott och vi umgås och har jättetrevligt.

Jag har inte riktigt bestämt hur länge jag blir kvar i Sverige. Jag bokade ingen returbiljett för jag ville kolla med sonen först om han blir kvar eller ska tillbaka. Han har börjat som timvikarie som kock på kommunen och vet ju inte hur mycket jobb det kan bli. Så vi får se...vi öppnar ju inte restaurangen förrän i mars-april nån gång så jag har tid på mig.

Igår var vi och såg på folkhögskolans luciatablå eftersom vi tyvärr missade det som var i Bollnäs kyrka. Sonen fick vi nästan tvinga med oss men han tyckte det var trevligt och bra.  

Ha en bra vecka tänkte jag säga men kom på att det snart är helg. Dagarna bara rullar på trots att jag är ledig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar