söndag 8 december 2019

Hop on och hop off


Dag 2 i Barcelona valde vi att åka en hop on hop off buss. Har ni gjort den någon gång i Chania? Vad tyckte ni om det och hur var den rutten? Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om Barcelonas tur. Ok att man får en överblick och med audioguiden ombord får man en hel del information. Vad som är bra är att de går otroligt ofta och man kan ju faktiskt hoppa på och av utan att behöva vänta många minuter. Däremot blir det ju lite hastigt och man tar sig inte tid att utforska ordentligt. Och med ett dåligt minne kommer man inte riktigt ihåg vart de olika ställena ligger ändå.

Vi hoppade av vid Sagrada Familia som är en av Barcelonas största sevärdheter med sina tre miljoner besökare per år. Den ritades av Antoni Gaudi för över 100 år sedan och utsidan är fortsatt under konstruktion. Inträdesbiljetterna och donationer finansierar bygget. Vi gick inte in utan såg den bara från utsidan. Ljuset där inne ska vara fantastiskt med dess färgade glasfönster och eftersom Gaudi ogillade räta linjer var allt han skapade i vinklar som lekte med ljuset. Det var dock långa köer och vi ville faktiskt inte spendera dagen i köer och trängas med en massa folk.

 I jämförelse med Chania verkar Barcelona otroligt kommersiellt och kanske är det inte så underligt. Med sina 30 miljoner besökare per år är turismen en viktig inkomstkälla. Om man går in på en officiell Barcelonasida vimlar det av annonser där det säljs utflykter och biljetter. Går du in på Kretas officiella sida känns det mer genuint och det berättas mer om ön och dess sevärdheter men utan försäljning. När vi vid ett tillfälle gick in på en officiell turistbyrå var broschyrer och information undangömda i ett hörn och istället var det försäljning av diverse souvenirer.

I en park vid Familia Sagrada strosade vi lite. Det var en liten julmarknad och ett stånd som sålde churros. Självklart var jag tvungen att prova dessa. Gott, gott! Min väninna tyckte inte om dem så jag åt närmare ett kilo själv. De var lite som munkar fast krispigare. 




Nästa stopp vi gjorde var vid berget Montjuïc. Jag skulle kunna tänka mig att åka linbana upp hit för att även se Barcelona från ovan men med en skral reskassa kunde vi inte göra precis allt vi ville utan fick prioritera lite. Utsikten över Barcelona härifrån är fin (tyvärr inte de bästa fotona med min mobil) Ett litet fik finns här uppe så det blev lite sangria i pappmugg. På vägen upp hit kan man även stanna vid Poble Espanyol som är skapat av två konstnärer och är en by där arkitektur och hantverk från hela Spanien samlas på ett och samma ställe. Vi stannade inte här men jag skulle vid tillfälle vilja se det.
Även om jag har lite känslan av att det är lite överreklamerat, jag vet inte varför...Kanske för att jag tror att en hel del är det här. Till exempel som när audioguiden på bussen talade varmt om ett kvarter där vi hoppade av. Här skulle det finnas mysiga butiker och en fantastisk saluhall. Nja...inte var det mycket till butiker och saluhallen var till och med mindre än Chanias och innehöll inget speciellt alls mer än kött och skaldjur. (och inget ställe där man kunde äta)



Bussen åkte förbi fler intressanta ställen där vi inte stannade, såsom Park Guell (som jag gärna vill besöka en annan gång) och huset Casa Batllo (båda verk av Gaudi)


På kvällen blev det ett snabbesök på La Boqueria som är en fantastisk saluhall som vi bodde väldigt nära. Här finns det mesta och till och med grekisk mat och nu fanns det även grekiska julkakor. Vi åt tapas och tog lite vin och sangria till det. Jag hade inte druckit sangria på typ 40 år och det var inget som jag hade längtat efter men guuuud vad gott det är! Vi skulle ju dricka cava i Barcelona men för mig blev det sangria till nästan varje måltid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar