måndag 4 november 2019

Söndagsutflykt


Igår blev det en liten utflykt igen. Jag hade gärna åkt lite längre och kanske ner till södra sidan men maken är osäker på om vår bil orkar det så det fick bli något ställe närmare Chania. Jag bestämde att vi skulle åka till Gavalochori. Jag kan inte komma ihåg att jag har varit där men det ska vara en gammal traditionell by med kulturskyddade byggnader. Sagt och gjort, vi åkte, men missade avtagsvägen så vi bestämde oss för Vrysses istället. Byn är känd för sin utmärkta yoghurt gjord på traditonellt sätt. Det är inte den där tjocka krämiga yoghurten som används till tzatziki utan det är den traditionella fåryoghurten som är lite "surare" i smaken. Mycket god!

Det är inte mycket att se i själva byn men det är ett populärt ställe för lunch och här sitter man i skuggan under platanträden. Det finns tydligen också en kort vandringsled efter vattendraget men vi valde att sätta oss och äta istället. Maten var ingen superhöjdare och squashbiffarna var en liten besvikelse. Men, vi blev mätta och det var billigt så det var ok. Vi beställde en grönsallad, tzatziki, dolmades, squashbiffar (zucchinibollar) och en fläskkotlett, en öl och en flaska vatten. 28,50. Hos oss hade det kalaset gått på 35 eller 37 med bröd. Men, då hade zucchinbollarna varit mycket godare och fläskkotletten både större och bättre.

På hemvägen stannade vi till ute i ingenstans efter nationalvägen där det ligger ett välbesökt cafe där vi tog en kaffe. Högt beläget med utsikt över Soudabukten verkade det vara ett populärt ställe.

Har ni haft en bra helg?


2 kommentarer:

  1. I Gavalochori har de ett museum som visar traditionen med knypplad spetsar. När jag var där såg jag en brudklänning helt i knypplad spets. Vet inte om det finns kvar men då fanns det ett kooperativ som höll traditionen levande.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hört talas om det museet och har haft det i åtanke men det har aldrig blivit av att åka dit. Men, en dag så...

    SvaraRadera