lördag 16 november 2019

Hälsningar från Sverige

Uppe till höger ser ni det lilla fiket med grekisk ägarinna

Förra söndagen tog jag bussen från Chania till flygplatsen. Vår bil närmar sig verkligen slutet nu så maken vågade inte ens skjutsa mig dit ut. Mycket lämpligt med bussen och den kostar bara 2,50, så ett riktigt bra tips till er som inte vill betala uppåt 30-40 euro för taxi!

Jag hade hittat en riktigt billig biljett med Aegean. 75 euro med byte i Aten och inklusive bagage. Och, du får kaffe mellan Chania och Aten och Aten-Sverige får du lite att äta också. Inget att jubla över men bröd, ost, en ostpaj och en chokladbit. Och dryck till det. Från Arlanda åkte jag med Härjedalingen till Bollnäs och var framme vid 17-tiden. En nätt resa på knappt 12 timmar totalt. Jag hade beställt tacos att äta till kvällen men de små barnen hade inte hunnit vara och handla så...det blev det också först. Men, sen la jag mig i soffan och väntade på att maten skulle bli färdig. 

Dottern har fullt upp med både skola och jobb och eftersom vi bor några kilometer utanför stan går hon eller cyklar fram och tillbaka. Sonen vilar fortfarande efter den hektiska sommaren...

Jag fick en lugn dag med vila men sedan åkte vi till Stockholm eftersom dottern redan hade bokat en konsert till sig själv. Eftersom tågen norrut inte går sent på kvällen bestämde jag att sonen och jag också skulle följa med. Jag ville inte att dottern själv skulle vänta på första tåget som går vid 03.00. Så då bokade jag en hotellnatt åt oss och vi fick 2 dagar i storstaden dit sonen aldrig varit.
  

Fotot uppe till höger visar en av utställarnas verk - Christian Houge

Vad vi gjorde? Turistade. Lyxade oss lite med fika och mat. Strosade runt i gamla stan. Letade oss till fotografiska museet där det just nu var utställningar av 3 fotografer. Mycket intressant tyckte vi alla tre. Men, vi gick väldigt mycket. Dag två blev det 19000 steg.

När vi pratar växlar vi mellan grekiska och svenska. Och vi räknar liksom med att ingen förstår oss när vi pratar grekiska. Vi hittade ett litet fik som låg inne i en gränd, jag tror till och med det hette gränden. När vi sa hejdå och gick därifrån sa ägarinnan tack och hej på grekiska. Tur att vi inte hade sagt något dumt, istället hade vi sagt att det måste vara svårt att driva ett litet undangömt cafe i Stockholm där hyrorna är höga och just då när vi var där var det bara vi. Jag vet att det finns massor av greker i Stockholm men vi är ju från Bollnäs och här kan vi prata fritt på grekiska utan att någon förstår men igår råkade vi på en grekisk familj (kanske den enda i den här staden) när vi var och handlade.

Ha en bra helg! Själva är vi bortbjudna på middag med både trerätters och bad utomhus(???)

2 kommentarer:

  1. Det låter som att ni har det fint! Och nej, man vet aldrig när någon förstår ... Jag har börjat räkna med att det alltid kan finnas någon som kan svenska - var jag än är (det baserar sig på erfarenheter) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir som en påminnelse att det dumt att "snacka skit"..

      Radera