söndag 17 november 2019

MRS från Nostos Wines - Manousakis Winery

Vi hade riktigt trevligt igår med god mat och bad i badtunna utomhus. Vi blev bjudna på trerätters middag och bubbel. Jag hade med mig en flaska MRS från Nostos Wines. Vi har inte haft många viner från Manousakis Winery i Chania utan bara ett rött och ett vitt. (Alexandra och Muscat of Spina) men till nästa år tänkte vi ha fler därifrån. Därför vill jag smaka på dem och även försöka lära mig lite mer om viner. På den här flaskan står det konstigt nog inte vilka druvsorter det är utan istället står det en text att man ska dricka det efter att man har städat och tvättat kläder?? Läser man på nätet så står det dock så här:

Ett nytt vin i Manousakis portfolio och ett instegsvin innan du kanske övergår till deras  lite tyngre viner. Det här vinet görs på Romeiko och Syrah, därav namnet MRS – Manousakis Romeiko Syrah.
Vinet har en ljus röd färg och såväl doft som färg och smak för onekligen tankarna till Pinot Noir. Här finns doft av bär och frukt med en frisk örtighet. Smaken är mjuk och bärig med silkeslena tanniner som avslutas i en fräsch och behaglig bärig stil.

Jag får nog gå en kurs för att lära mig känna smaker i vin. Jag fattar liksom inte hur man känner smaker av bär, frukt, choklad, kaffe mm i ett vin... gott eller inte gott, surt eller sött är liksom vad jag fattar. Det här var gott. Lite kul är ju att Chania-druvan Romeiko används i det här vinet. Vanligt hemgjort vin av romeiko tycker jag smakar illa men eftersom romeiko bör "kulturskyddas" för att inte försvinna är det ju bra att den börjar användas i andra viner.


6 kommentarer:

  1. Goda viner. Vi besökte Manousakus Winery när vi på sommaren var där på Kreta. Helt otroligt vackert ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit där på en snabbvisit en gång när vi gjorde en tur med lilla tåget. Ja, fint ställe.

      Radera
  2. Va kul att se ditt blogg inlägg! Vi får inte skriva druvorna på flaskan på grund a byråkratin, men va bra att du hittade innehållet. Vi hör också en vit Romeiko vilket är väldigt intressant också!

    Hur som helst tack för inlägget!
    Afshin (ägare av Manousakis viner med min fru Alexandra)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du läste inlägget! När jag är tillbaka på Kreta kommer nog jag och min man ut till vingården för att prova och bestämma vilka av era viner vi ska ha på restaurangen. Inte visste jag att ni inte kunde skriva ut druvsorterna. Det har jag nog missat, kanske för att det i vinlistan står då så jag har inte tänkt på att det inte står på flaskorna.

      Radera
  3. Kalimera Anita! Du måste bara prova Pink, det är en fantastiskt god rosé! Jag köper alltid med mig hem ett par flaskor! Jag lnskar dig en fortsatt avkopplande vistelse i vårt härliga novemberväder! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag provade Pink en gång när vi var på Mon es och åt så den får vi nog också ha i restaurangen eftersom vi inte hade något rose från dem i år.

      Radera