lördag 13 april 2019

Värmen är på väg


Igår var det sydliga vindar och temperaturen gick upp till kanske 23 grader. I vanliga fall skulle detta inte ha varit något speciellt men efter den här långa, kalla och fuktiga vintern var det en njutning att få känna lite värme. Några matgäster satt faktiskt ute på kvällen.

I år är väderdiskussioner vanliga här. Vanligtvis är vintern här varierad med några kalla dagar då temperaturen kan smyga ner till kalla 5 grader på natten men sedan har vi de underbara dagarna med över 20 grader. De har vi saknat i år och istället har det varit ett konstant regnande och runt 12-14 grader vilket känns kallt här då det är så fuktigt.

Till veckan visar prognosen runt 18 grader vilket ju inte är speciellt varmt men jag tror sommaren sakta men säkert är på väg. Hoppas jag. Påminn mig om denna vinter ifall ni hör mig klaga på värmen i sommar!


Våra härliga räkor som lagas till i rosmarin, vitlök och vin håller på att bli vår "signatureplate". Just nu "fastar" ju även grekerna men skaldjur äter de. Om ni vill prova en annan sallad istället för den klassiska grekiska salladen har vi ett stort urval och den som ni ser på bilden, avocado-orange, är en favorit hos många. Sedan har vi även olika andra goda kombinationer med bland annat kyckling, bacon, valnötter, fröer och annat smaskigt. De flesta har en balsamic dressing men vi kommer också att ha en med feta ost dressing.

Orexi dakos är en lite speciell förrätt. Det är inte alla som tycker om den men jag tycker ni ska prova den. Botten är kretensiska mörka skorpor (som är mixade med olivolja) med en ostmix med mynta och på toppen är det en hemgjord tomat och morotschutney med chili.


Fröknäcke. Jag bjuder alltid på några bitar före maten, tillsammans med en dip. Ibland tapenade och ibland något annat. Efter förfrågningar om att få köpa fröknäcke har jag nu räknat på priset och nu går det att köpa för 3,00 (200 gram)

Jag önskar er en bra helg!

1 kommentar:

  1. Det vattnas i munnen.. Om 5 veckor vid den här tiden har vi landat och jag misstänker att hungern är rejäl! :)

    SvaraRadera