måndag 15 april 2019

Margarites och Melidonigrottan


I går var det dags för svenska föreningens årliga vårutflykt. Vi började med att åka till Rethymnon för en fika och sedan stod keramikbyn Margarites på tur. Därefter åkte vi till Melidonigrottan som är en de mest kända här på Kreta. På 1800-talet, under den turkiska ockupationen, blockerade turkarna ingången för att kväva de över 300 invånare från byn Melidoni som höll sig gömda där. Sarkofagen längst ner i grottan är ett minne av dem. Grottan tas om hand av en grupp bybor och det finns möjlighet att få en guidad tur. Förhoppningsvis även på engelska, vår guide berättade endast på grekiska. Man betalar ett litet inträde. Stalaktiterna och stalagmiterna är fortfarande "levande" och de är riktigt imponerande.


I den lilla byn Margarites som är känd som "keramikbyn" börjar jag hitta ganska bra nu då jag har varit där ett flertal gånger. Jag tycker det är så mysigt att gå omkring där och fota dörrar, keramik och blommor. Här kan ni läsa ett av mina gamla inlägg om byn. Och här är ett till.





Innan hemfärden gjorde vi ett besök på ett litet ställe som heter "Reptisland". Några tyckte visst att det var väldigt intressant för de var inne där ganska länge och höll till och med i dessa läskiga djur. Jag gick inte ens in eftersom jag inte alls förstår vitsen med att de här djuren som inte alls hör hemma i Grekland ska vara här. Förhoppningsvis tröttnar inte ägaren på dem och släpper ut dem vind för våg vid något tillfälle. Jag skulle inte vilja möta dessa djur i vilt tillstånd här.


Vi var tillbaka i Chania ganska sent och när jag anlände till restaurangen var det fullt upp och det hade det varit även under lunchen. 

Kali evdomada! Ha en bra vecka!


1 kommentar:

  1. fantastiska utflyktsmål till i maj då jag återkommer till min älskade ö.
    Hur långt har man kommit med reparationen av vägar?
    Tänkte mig söderut till området runt Plakias.
    Skall också äntligen orientera mig fram till Orexi.
    Ses då.
    /Håkan

    SvaraRadera