onsdag 3 april 2019

En fråga om lammkotletter

bi
Lånad bild från nätet

Hur äter ni helst era lammkotletter? Vi serverar dem naturella med friterad potatis, lite sallad på tallriken och citronklyftor, alltså precis som grekerna äter dem. (även om de, när de beställer, gärna beställer in "per kilo" och sedan beställer sallad och pommes vid sidan av.

Igår hade vi ett sällskap engelsmän och de bad om myntasås. Vill ni ha sås till era lammkotletter? Förra året gjorde jag en gång en honungs- och senapssås som var mycket omtyckt av de som fick det. Vad säger ni, ska jag övertala maken om att vi serverar en sås till eller ska vi fortsätta på grekiskt vis?

PS - perfekt skurna lammkotletter kan vara frusna från Nya Zeeland. Färska grekiska är ofta lite "oformliga" och ibland kan du bli serverad även "bitar" där kotletterna har gått sönder vid styckningen. Det är alltså lite svårt att stycka helt färska lammkotletter. Frusna går ju utmärkt att skära till perfekta i en skärmaskin.

12 kommentarer:

  1. Tycker att du ska servera på grekiskt sätt :-)

    SvaraRadera
  2. Min favorit, absolut på grekiskt vis inga såser!

    SvaraRadera
  3. Birgitta i Umeå3 april 2019 kl. 08:58

    Jag älskar såser och det saknar jag i Grekland.

    SvaraRadera
  4. Gärna med vitlöksås och potatisgratäng med massor av vitlök, men det är ju här hemma det. :-) kanske man kunde pröva med den där vitlökspotatis som serverades till friterade fisken? Är gärna testkanin då vi kommer ner under "påskerna" i vår.

    SvaraRadera
  5. Äter dem på alla vis - älskar lammkotletter!
    Inga

    SvaraRadera
  6. Varje år jag far till Kreta eftersträvar jag att uppleva så mycket som möjligt av det "äkta" och genuina, därför väljer jag helst de matställen lokalbefolkningen besöker. Grekmat på grekvis är vad som gäller för mig.

    SvaraRadera
  7. Hej Anita

    Honung - senap - och dillsås, men jag gillar också på grekiskt vis utan sås.

    SvaraRadera
  8. Funkar fint med naturella, även om jag fått en personlig favorit serverad i Rethymnon med honung, vin, worchestersause och rosmarin. Det blir visserligen ingen riktig sås, men ack så gott.

    SvaraRadera
  9. Potatisgratäng med vitlök o svartpeppar
    och vitlökssmör till köttet...Men ert sätt med citron är väldigt fräscht. Jag har börjat att pressa citron över potatisen innan
    den åker in i ugnen,så gott och fräscht....

    SvaraRadera
  10. Myntasås är alltid gott till lamm och det måste självklart finnas massor med vitlökssmör med på tallriken eller i en liten skål för sig. (Det är gott med hackad storbladig persilja i den också!)
    MYNTASÅS (grundrecept)
    en rejäl knippe myntablad
    en nypa salt
    4 tsk kokande vatten
    4 tsk vitvinsvinäger
    4 tsk olivolja
    1 rågad tesked strösocker
    Finhacka myntabladen ordentligt. Lägg dem i en skål och blanda med saltet.
    Häll i socker och kokande vatten. Blanda ordentligt och låt det sedan svalna.
    Rör ner vinäger och smaka av, tillsätt eventuellt med ytterliggare salt eller socker. Det ska ha en lätt syrlig smak av vinägern och inte bli för sött av socker. Späd med olivolja för att få den lite mer vinegrätteliknande. Förvara i en tätsluten burk.
    Serverar ni Lamb chops med dessa tillbehör kommer Orexi att äga! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, du. I Grekland är det ju bara det att med alla dessa turistsåser är det ju lätt att bli ratad av de som vill ha äkta grekisk mat. Vi får se hur vi gör. Det är alltid en balansgång detta...Grekerna vill t ex ha in förrätter vartefter de blir färdiga och det spelar ingen roll om huvudrätten kommer tillsammans med dessa. Huller om buller ska det vara. Sedan finns ju dessa äkta turister som vill ha förrätt - väntetid - huvudrätt.

      Radera
    2. Tack för receptet förresten :)

      Radera