söndag 10 mars 2019

Restaurangtips Chania stad



Jag bestämde att vi skulle unna oss en lite finare middag igår. Dels så har jag min födelsedag idag och om en par dagar firar vi hmmm är det 25-årig bröllopsdag, ja, jag tror det. Oj, vad tiden går. Vi ville äta lite annorlunda än vanlig grekisk mat för det gör ju herrarna i huset så bra själva. Det blev Mon Es som ligger i en liten gränd nedanför den gatan som jag har skrivit om förr där det ligger flera populära restauranger. Här hittar du deras facebooksida där det finns en vägbeskrivning. 



 Vi var där ganska tidigt och var därför ensamma och servicen var verkligen på topp då vi hade uppåt 4-5 servitörer till vårt förfogande. Vi behövde aldrig hälla upp varken vin eller vatten själva. Vi delade på alla rätter så vi skulle få smaka på lite allt möjligt. Som välkomsträtt bjöd de på en soppa gjord på morot och sötpotatis. Kocken verkar gilla sötpotatis då det kom igen i flera rätter. Bläckfisken, oktopus, var mör och supergod och den låg på en bädd av svarta linser som smakade otroligt gott. Salladen med rökt fläsk - god, Korvmixen med kycklig-, fläsk- och nötkött- intressant, en pastarätt med hemgjord pasta och pesto av olika örter - gott. Beef fileten var perfekt grillad och serverades med auberginesalad och en liten grillad potatis. Allt var suveränt tillagat och det kändes att det var kvalitet. Själva köttbiten skulle ju faktiskt kunna haft lite mer tillbehör tycker jag. Jag undrar vad våra gäster skulle säga om köttet kom in så här utan något mer? Ok, kanske det är så här när det är fine dining men ändå... Det är ju ändå lite lustigt att enklare tavernor har större utgift för en tallrik medan de säljer den billigare...och det går ju lättare att förbereda den ockå när den inte ska matchas med friterad potatis eller annat tillbehör som ska bli färdigfriterat i samma stund som köttet är färdigt.

Vi drack rosevinet Pink från Nostos, Manousakis och det var fräscht och gott.

Efter maten bjöd de på en shot av "mastixa" och vi beställde in en choklad fontant som var helt ljuvlig!

Toaletten är ett kapitel för sig. Tydligen så fann de arkeologiska fynd under detta ställe och då måste det ju finnas kvar och här fann de lösningen i att bygga över med "glas". Så när man går trappan ner till wc ser man alltså utgrävningen och likaså inne på toaletten. Det kändes lite skrämmande och man ska då absolut inte vara berusad när man går ner dit. (jag var det inte heller) Fräsch och snygg toa men ingen krok där man kan hänga upp väskan eller jackan inne på själva toaletten.



Det går att sitta antingen ute vid gränden, på innergården eller inomhus. Det är sparsamt och smakfullt inrett. Jag rekommenderar stället om ni en kväll vill äta gott och inte traditionellt grekisk även om de använder sig av kretensiska produkter. Kretensisk med en touch kanske man kan säga.

2 kommentarer:

  1. Grattis! Låter både trevligt och gott! Även om jag inte gillar köttbit utan tillbehör (då får man det alltid i Italien men aldrig i Frankrike)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det ska vara något tillbehör, inte nödvändigtvis pommes men någon rotsak eller något mer än vad det var igår.

      Radera