torsdag 31 januari 2019

Vårtecken och stekpannebröd

Härom dagen upptäckte jag att manelträdet efter vår lilla väg redan blommar. Det brukar vara ett ganska säkert vårtecken. Men, idag öser regnet ner igen. Jag tror Kreta har fått tillräckligt med regn nu så det kommer nog knappast att vara någon vattenbrist i sommar.

På betongen utanför restaurangen har det till och med börjat växa mossa! Inte ens när vi tog över lokalen var det så. I stort sett hela vintern har det ju varit blött där ute och det har ju inte torkat ordentligt mellan varven med resultat att mossan har tagit över. Skulle ju kunna vara ganska snyggt egentligen, som en gräsmatta. Men, nej det blir till att ta högtryckssprutan och göra rent och därefter måla mitt "grekmönster" igen. Fast jag väntar nog en bit in i mars innan jag sätter igång med det så det är fräscht tills det är dags att öppna.

Igår gjorde jag jättegoda stekpannebröd. Eller svenska pitabröd kanske de kan kallas. Jag hittade receptet här. Det första receptet utgick jag från men istället för 3 dl vetemjöl tog jag 2 dl och la till 1 dl dinkelmjöl istället. Sedan bytte jag ut filmjölken till grekisk yoghurt.

2 kommentarer:

  1. Oj, vårtecken ... det har vi inte ännu ... ;) Bröden ser supergoda ut!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog lite tidigt för vår hos er. Dottern bor ju i Sverige nu och hos dem var det -21 i morse!

      Radera