söndag 27 januari 2019

Seitan Limania - djävulshamnen??


Vi började med att åka lite fel och vi tog av mot klostret Agia Triada. För att komma rätt ska ni åka mot byn Chordaki. Ni börjar alltså med att åka genom Chania, mot flygplatsen på Akrotirihalvön och sedan ska ni ta av mot byn Chordaki som ni ska igenom. Från byn finns sedan skyltar med Seitan Limania. Sista biten nerför berget hade jag hjärtat i halsgropen. Ja, fin utsikt men ganska läskig väg. När man kommer fram dit det går att åka med bilen möts man av en busshållplats och ett minnesmonument av någon som har avlidit här. Upplyftande. Ja, det går buss hit på sommaren. Jag skulle vägra att sitta i en buss efter denna väg, men troligtvis kör de med en av de mindre varianterna.

Seitan Limania, namnet kommer från turkiskan och betyder ungefär Djävulshamnen.


Äntligen fick jag se denna strand som har cirkulerat mycket på nätet de sista åren. Tidigare har Seitan Limania varit ganska okänd. Vandringen ner till stranden är inte enkel och att sommartid ta sig upp igen är inte heller lätt. Att se stranden så här på lite avstånd räcker gott och väl. Att kunna fota den när det inte är några människor där kändes också bra. På sommaren är det nu för tiden ganska packat med folk så då kan jag lika gärna hålla mig i Agii Apostoli eller Chrissi Akti.



Men, nog är det vackert!? Förr i tiden när ingen hade upptäckt den ännu måste det ha varit ett riktigt paradis. Innan man börjar åka neråt med bilen ligger det ett souvlaki-hak som har delivery. Jag undrar om de kör delivery ända ner till stranden.



För att få med mig männen på denna söndagsutflykt var jag ju tvungen att locka med att de skulle få mat efteråt. Vi åkte till en taverna i området Kounoupidiana som maken hade hört skulle vara bra. Ryktet var sant. Vi provade bland annat en stifado men en vegetarisk variant gjord på kastanjer. Det var gott. Tzatziken var det för lite vitlök i och våra squashbiffar är godare. Annars var det riktigt bra och husvinet var gott. Priserna var verkligen humana! Inte underligt att det var fullt med greker där. Prisexempel tzatziki 2,60 och kycklingfile 6,50. Det här med priser är en svår balansgång. Om man beställer en kötträtt på "äkta" grekisk taverna är det bara köttet och inga grönsaker eller potatis eller pommes. Det beställer man vid sidan om. En tallrik som innehåller "allt" kostar ju mer och slutpriset kan ju bli ungefär samma när man beställer in allt separat. Vill man jobba med både greker och turister är det ganska svårt att göra alla nöjda. Flertalet turister skulle göra stora ögon om man serverade fläskkotletten helt ensam på en tallrik. Till grekerna talar jag om att tallriken innehåller både pommes och sallad men de envisas alltid med att beställa in en massa extra pommes. En grek skulle heller aldrig be om att få tzatziki på tallriken tillsammans med köttbiten. Det gör dock många turister och vi funderar på att ha som standard på till exempel souvlaki att vi lägger dit lite tzatziki. Jag ser ibland att min man gör tallriken lite annorlunda när det är till greker. Ingen dekoration alls med sallad utan bara kött och pommes. Vad tycker ni om detta och hur vill ni att er rätt med till exempel souvlaki eller kycklingfillet ska se ut?

4 kommentarer:

  1. Vilken vacker strand! Och intressant med kastanjerätten, jag har aldrig ätit kastanjer på det sättet!

    SvaraRadera
  2. nej det var första gången jag provade den rätten också. Den var kryddad som en vanlig "köttstifado" och perfekt för vegetarianer! Veganer också antar jag.

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder och spännande rätter som jag tyvärr inte smakat. Ja nog äter vi olika i olika länder. Det tog ett tag innan vi fattade att man ska beställa alla tillbehör på sidan om. Vi är ju vana vid att få både grönsaker och kött på samma tallrik. Oftast kollar vi priset också på det vi tänker äta och det stämmer ju sällan när inte pommes eller grönsaker ingår, men man lär så länge man lever.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det skiljer ju en hel del på restauranger här också. Men som sagt grekerna är väldigt rädda för att det ska vara för lite och beställer oftast in extra av det mesta. :)

      Radera