torsdag 10 januari 2019

Mitt recept på fröknäcke

I väntan på maten på Orexi brukar vi bjuda på några bitar fröknäcke och en liten dip. Det är många som har bett om receptet och äntligen kommer det. Men, jag gör alltid utan recept och nu när jag såg till att skriva ner medan jag gjorde blev det inte exakt som jag brukar göra. Men, det blev gott!

Jag låter 1 dl chiafrön stå och svälla en liten stund i 1 dl vatten. Sedan tillsätter jag 4,5 dl hett vatten, 2 dl solrosfrön, 2 dl passatempo (zucchinifrön), 0,5 dl linfrö, 2 dl sesamfrö, 1dl polenta (majsmjöl) och kanske 1 matsked fiberhusk samt en halv tesked salt. Och olivolja förstås. 0,5 dl. Det går säkert lika bra med rapsolja om ni inte vill slösa på er dyra olivolja.

Jag rör ihop smeten och klickar ut den på en plåt (denna sats räckte till 2 normalplåtar och en liten plåt) på bakplåtspapper. Jag lägger ett bakplåtspapper över och trycker sedan ut smeten tills den blir lagom tunn. Jag strör flingsalt över och gräddar sedan i 2 timmar i 130 grader. I restaurangen brukar jag grädda 1 timme ungefär i 150 grader. Jag vet inte varför det tog så lång tid här hemma, om de där 20 graders skillnad påverkade så mycket.

Redigeringar som jag troligtvis kommer att göra i receptet till nästa gång. Jag kommer att ha mindre sesamfrö, mer polenta och kanske lite mer vatten. Då blir det nog mer som jag brukar göra i restaurangen.

Ha en bra dag! (jag har ingen aning om vad det är för dag!)

2 kommentarer:

  1. Hej Anita,
    Var får du tag på fiberhusk och vad heter det på grekiska.
    /Lena

    SvaraRadera
  2. Fröknäcke = både nyttigt och gott!
    Testa att krydda med timjan :-)
    och vill men ha fika bröd ha i kanel och lite honung eller sirap :-)
    Finns hur många möjligheter som helst och gott blir det oftast.
    /Elisabeth Uppsala

    SvaraRadera