söndag 13 januari 2019

Pastitsio, rödbetsbiffar och rödbetsblast


Gårdagen bjöd på solsken så vi passade på att gå ner till stan för att uträtta lite ärenden och då blev det förstås en kaffe i hamnen också. Massor av folk gjorde lika som oss för efter i stort sett ett konstant regnande i två veckor tar man tillfället i akt när solen kommer.

På kvällen kom både åskan och regnet tillbaka. Vår stora vovve är så rädd för åskan så man blir nästan rädd att hon ska få en hjärtinfarkt. Hon skakar och vill vara så nära oss som möjligt. Den lilla hunden verkar inte bry sig alls.

Till lunch gjorde sonen den godaste pastitsion han någonsin gjort! Eller också var det så längesedan jag fått pastitsio och jag hade faktiskt längtat efter det. Vi har det inte på menyn för de gånger vi har haft det som extrarätt har den inte sålt så bra. Tycker ni om pastitsio? Beställer ni det på restaurang? För er som inte vet vad det är så kan jag tala om att det är en pastarätt med långa, tjocka ihåliga "spagetti" i en gratäng med köttfärssås och lika bechamelsås som på moussaka fast med lite mer ost i.

Till kvällsmat gjorde jag en liten test på rödbetsbiffar. Vi vill ha mer vegetarisk och vegansk mat på menyn och jag bakade även ett hamburgerbröd där jag hade i lite fröer och soltorkad tomat. Det blev supergott men maken smakade inte ens för han äter inte rödbetor utan bara rödbetsblasten som han kokade till sig själv.






Biffen kommer att se trevligare ut i restaurangen för de enda grönsaker jag hade hemma igår var bara några trötta salladsblad. (ute i landet finns det men det ösregnade ju)

Har ni haft en bra helg?

1 kommentar:

  1. Kali Xronia - Ser spännande ut med planerna på mer vegetariskt och veganskt! Men jag älskar ju som ni vet även fiskmöjligheterna ;-) Kul att det även tillkommer nya ölsorter att prova. Jag är verkligen ett stort fan av lokala mikrobryggerier. Hoppas allt är bra med er alla. Kalo sas vradi! Apo Susanne sti Soudia

    SvaraRadera