tisdag 11 december 2018

Snö, regn och Lucia


Dagarna verkligen rusar iväg. En eftermiddag var vi i Bollnäs kyrka på Luciakonsert. Innan Lucia kom spelade Bollnäs spelmanslag några låtar. Innan de började spela berättade de varför folkdansmusik har en plats vid Lucia i Bollnäs. Det bereor på att Bollnäs första Lucia (1941) även var riksspeleman och hon var även den första kvinnan som fick Zorns guldmärke. Det var lite kul att höra eftersom det var min faster de pratade om. (Nelly Wååg) Lucia konserten framfördes av gymnasieskolans estetiska linjer och det var både vackert och stämningsfullt. Och fullsatt i kyrkan.


Tillsammans med vänner har vi åkt omkring lite på julmarknader, loppisar och annat. Lite glögg och pepparkakor har jag också fått.


Vädret är lite hit och dit. Ena dagen snö och vinterväder för att nästa dag smälta undan och bara bli blaskigt med regn. Dottern och jag hinner inte umgås alltför ofta. Hon går ju i skolan på dagarna men lite umgänge har det blivit i varje fall. Jag försöker också hinna sitta och jobba lite (som frilansskribent) och även läsa lite böcker som jag har lånat från biblioteket i stan.

Och vad passar då en utlandssvensk på att äta när hon är i Sverige? Julskinka, saffranssemla på konditiori, thaimat och sushi, blodpudding, grillkorv från Bollnäs lokala slakteri Tillmans, Bollnäsfil med havrefras, snitsare med gurkmajonäs och senap på ett gatukök. Dessutom dricker jag förstås massor av gott kaffe...

Vad sysslar ni med? Fullt upp med julstök? Eller tar ni det bara lugnt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar