söndag 16 december 2018

Julstressen smyger sig på?



Hej! Hur har ni det i julstressen? Här har det inte infunnit sig någon stress alls... Igår hämtade en gammal reseledarkollega upp mig och dottern. Vi åkte runt till några loppisar här i stan. Dottern hittade en snygg och varm jacka för endast 100 kr. Jag hittade lite små miniatyrkastruller i koppar som kommer att passa perfekt som dekoration någonstans i restaurangen. Kollegan fyndade ett höganäskrus som tydligen kostar vääääldigt mycket i huvudstaden men här i lilla Bollnäs kan man alltså fynda dem på loppis. Vi tog en sväng inom ICA för att handla lite och eventuellt få deras almanacka som det har blivit en liten tradition för mig att ha på väggen hemma. Tyvärr hade de inte fått hem dem ännu. På ICA bjöd de på lite glögg och vi strosade omkring med vår glögg i handen och gick omkring och pratade lite. Sedan kom vi på att vi betedde oss som om vi vore på ett glöggparty och gick omkring och minglade mitt bland alla som stressat gjorde sin julhandel.


Sedan blev det en tur till Mobackes trädgårdshandel i Bollnäs. Det hade jag sett fram emot. Deras årliga amaryllisutställning är verkligen sevärd. Förra året hade de 50-talstema och hade byggt upp med både tidsenliga bilar, kläder och annat och det var så snyggt. I år var det ett tema som istället väckte tankar. Hur kommer världen att se ut efter oss? Vad lämnar vi efter oss?


En dag for jag och dottern till Gävle för "studiebesök" (dottern tog ledigt från skolan så vi var ju tvungna att göra lite kulturellt också). Vi beskådade Gävlebocken som inte har brunnit upp i år. Sedan blev det länsmuseet där de varje år bygger upp ett stort, vackert pepparkakshus. Vi passade även på att besöka deras konstutställningar. Den tillfälliga konstutställningen bestod av stora enfärgade tavlor som man skulle ta på och känna dess vibrationer. För mig var det ganska obegripligt men jag är ju ingen konstkännare... Jag förstod mig bättre på ett mysigt fik som vi besökte. Härliga saffransbakelser, gott kaffe och en retroinredning som skapade en mysig stämning.

På hemvägen hoppade dottern och jag av tåget i ett litet samhälle söder om Bollnäs för att vinna lite tid. Om vi skulle ha åkt till Bollnäs hade vi varit tvungna att vänta på bussen till byn en hel timme. Från detta lilla samhälle skulle väntetiden på bussen till byn bara vara en halvtimme. I 16 minusgrader stod vi där i ett stendött samhälle och en stängd station. Både kissnödiga och frusna förstod vi att den halvtimmen skulle bli väldigt lång. Vi letade upp en liten sunkig pizzeria och tog en kopp kaffe där. På toaletten låg det fullt med papper på golvet. Borden var dukade med bruna vaxdukar samt en liten spetsduk i plast. Kaffet var gott i varje fall och vi fick vara inomhus.

Hur spenderar ni era dagar?

2 kommentarer:

  1. Trevligt att se att du är i Sverige.
    Hoppas du får en God Jul!

    SvaraRadera
  2. Hej vill önskar dej en god jul ,Helen

    SvaraRadera