måndag 3 december 2018

Hello Sweden!

Lördag morgon tog jag Aegeans första flyg från Chania till Aten där det blev ett byte till deras flyg till Arlanda. Redan 11.45 var jag framme. Jag säger redan för många gånger när jag har åkt på vintern så har det varit lång väntetid i Aten men denna gång gick det både snabbt och smidigt. Plus att Aegean bjuder på en liten frukost och kaffe serverar de 2 gånger under turen. 

Glada kompisar och dottern kom och hämtade på Arlanda och sen blev det Ikea med julbord. Billigt med 149 kronor per person! För att betala uppåt 400 kronor som det kostar på andra ställen tycker jag faktiskt är lite väl dyrt. Jag räknar i euro och 40 euro per person tycker jag är alldeles för mycket. För de pengarna kan dottern och jag ut och luncha flera gånger. Dessutom är ju dottern vegetarian och svenska julbordet är ju allt annat än vegetariskt. Mer om Ikeas julbord. Åtminstone i Uppsala var det lite dåligt upplagt med tomma skålar, kladdigt på bordet och i pepparkakskorgen låg det mest smulor. Det mesta var dock gott förutom varmrättssidan där varken jansson, rotfruktsgratängen eller prinskorvarna smakade speciellt gott.

Efter Ikea blev det köpcentret Gränbystaden med alldeles för många butiker för att man skulle orka besöka alla :) Innan hemfärd blev det lite mat igen. Sushi.

Söndagen bjöd på julskyltning i Bollnäs. Det var nog uppåt 30 år sedan jag besökte den. När jag var liten var den traditionella julskyltningen decembers höjdpunkt. Innan den dagen hade inga butiker börjat skylta för jul utan det var denna dag som de bjöd på första julskyltningen. Inga affärer var heller öppna då utan man fick gå ute i kylan och frysa. Man köpte knäckäpplen och lotter med massor av priser för vad jag kommer ihåg så vann man ganska ofta något. Nu var förstås alla butiker öppna och stämningen var liksom inte som jag kommer ihåg. Vi avslutade dagen med sushi och thaimat. Igen. Lite kul att jag åker till Sverige och äter sushi...

Idag regnar det och dottern har ju skola så vi får se vad jag hittar på. Jag hoppas ni har haft en bra helg och det är dags att säga både KALO MINA och KALI EVDOMADA. Alltså ha en bra månad och en bra vecka!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Oj, här råkade jag ta bort en kommentar istället för att publicera den...så om du Astrid läser här. Tack för kommentaren, jag vet bara inte hur jag ska få fram den igen efter att av misstag ha raderat den. Kram, Anita

      Radera