lördag 27 oktober 2018

Vad gör säsongslediga greker?

Jag räknar mig själv inte som grek även om jag har bott här snart halva mitt liv. Jo, när jag är i Sverige känner jag mig grekisk men när jag är här känner jag mig som svensk. Men jag är ju ändå säsongsledig nu som de flesta kretensare som jobbar inom turismen. Samtalsämnet mellan de flesta är nu. -har ni stängt? när stänger ni? har du oliver som ska plockas, hur många? hur har säsongen varit?

Nu har vi varit lediga i 2 dagar och vad har jag hunnit göra? Första lediga dagen låg jag till sängs större delen med både migrän och TN-känningar. (trigeminusneuralgi). Andra lediga dagen for jag in till Chania för att betala försäkringsavgifterna för de anställda som vi har haft plus för att få lite "rapport" om läget. Jag frågade revisorn vilka tips han har för att det ska bli pengar över för trots att vi har haft mycket att göra blir det ju inte många euro kvar att leva för. Den lagliga lösningen är mer utgifter (vilket jag inte riktigt kan förstå för då blir det ju i varje fall inga pengar kvar) för att betala mindre skatt. Vad han sa är att jag på papperet kan ha fler anställda vilka jag då får betala försäkringsavgift för som är avdragsgill men att de inte jobbar så jag tjänar in på den lönen. (var det därför staten själv hade de där trädgårdsmästarna anställda på ett ställe där det inte ens fanns en trädgård? - ett rykte som nått hela världen och som kanske är sant också) men det blir en mindre summa att betala skatt på. Det kanske är så i Sverige också när man driver företag. Det ska liksom bli plus minus noll. Men man ska ju ha lön också....det har de inte tänkt på här...Att minska utgifterna för att det ska bli mer pengar över fungerar tydligen inte. Annars trodde jag att det var den mest logiska lösningen för att man ska tjäna pengar på att jobba som en slav hela sommaren. Jag måste tydligen ändra mitt "tänk".

I går var en solig och fin dag. Det har börjat bli kallare på nätterna så igår morse när jag vaknade var det bara 12 grader men fram på dagen gick det säkert upp till 25. Vi tog en kaffe nere i hamnen och det passade tydligen alla andra som har slutat jobba på att göra också.

Jag har inte fått så mycket gjort här hemma ännu. Maken har varit ute och fixat lite i trädgården medan jag mest har legat i soffan. Igår fixade sonen så jag fick se Mama Mia 2. Jag försöker också komma igång med mitt frilansskrivande för att ha en liten inkomst även i vinter.


Vad ska ni göra i helgen?

3 kommentarer:

  1. Det är så i Sverige också med företag. Där använder man bokföringsmässiga saker som avskrivningar för att få ner vinsten så att skatten blir lägre. Och man får tillbaka moms på det man köpt så det kan löna sig att "shoppa". I mitt företag (registrerat i Sverige) har jag inga avskrivningar och den moms jag betalar i Grekland får jag inte tillbaka. Ha en revisor till hjälp är nog klokt, de kan ge tips och råd men man måste ju själv bestämma i slutänden. Personligen skulle jag hellre vara anställd än egen företagare, men det valet hade jag inte. Man får försöka uppskatta fördelarna som t ex att man planerar sin egen tid.

    SvaraRadera
  2. Hej,vet du om många stränder är privata i platanias,min kompis fick inte bada vid en strand nedanför ett hotel i platanias,en kypare körde bort gan för att han inte bodde på hotellet !?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte 100% säker. Fast jag tror att egentligen ska det inte finnas privata stränder. Däremot finns ju solstolarna som är privata och som man måste betala för. En del hotell som har solstolar kan ta ganska mycket betalt för sina stolar för att "hålla borta" de som inte bor på hotellet. Dvs de som bor på hotellet kanske har stolarna gratis. (det här kan gälla för mer lyxiga hotell)

      Radera