söndag 20 maj 2018

Vad är det med Mythos?


Marknadsföring som har lyckats. Hur kommer det sig att i stort sett alla turister sammankopplar Mythos med en härlig semester i Grekland? Blunda och smaka på en Mythos. Är den verkligen så god eller är det bilden av sommar, sol och Grekland som den är sammanknippad med? Ni får gärna både köpa och dricka Mythos. Vi säljer den i restaurangen men jag är så hemsk att jag ser kunderna i ögonen och frågar: - Är ni säkra på att ni vill ha den danska ölen?

Mythos ägs till 100 % av Carlsberg men den bryggs i Thessaloniki för den grekiska marknaden. De tillverkar även Henninger och Kaiser, så är Mythos grekiskt så är även Henninger och Kaiser det.

Varför inte prova de lokala ölsorterna? Vi har Charma, ölet som tillverkas en bit utanför Chania. Sedan finns även Lyra som tillverkas i Kissamos. (jag tror ni kan dricka det på Anais i Chrissi Akti) Även i Rethymnon finns ett bryggeri. Där tillverkar man ölet Brink's. Vill ni fortfarande ha Mythos efter att ha provat dessa öl så har ni i varje fall gett de lokala bryggerierna en chans.

God morgon och hoppas ni får en fin söndag!

6 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet Anita ♥

    SvaraRadera
  2. Jag ska tipsa den öldrickande make om att testa lokalproducerade öl när vi kommer till kreta! Har du tips på lokala viner för mig som inte dricker öl?

    SvaraRadera
  3. Hej Anita! Håller absolut med om att man ska testa de lokala alternativen som Lyra och även ett som heter White Mountain. Har inte varit hos er ännu och ätit men hoppas det blir senare i sommar! Hälsn Marie

    SvaraRadera
  4. Viktig å støtte opp om lokale bedrifter. Trodde Mythos var greskt, selv om det er eid av Carlsberg. Det blir jo det samme med Freia og Marabou som er eid av et amerikansk selskap. Freia er fremdeles "norsk" og Marabou "svensk" sjokolade for meg :)

    SvaraRadera
  5. Älskar att prova lokala variationer men öl är inte på min karta, kretensiska vita viner tycker jag dock kan vara intressanta �� Det som finns i Sverige får klara sig utan mig när jag är utomlands ��

    SvaraRadera