tisdag 24 oktober 2017

Vinglas eller vinglas?


Hej! Äntligen ska jag uppdatera bloggen! Många av er läsare har besökt oss på restaurang Orexi i sommar. Det har varit kul att få ett ansikte på er. Som ni förstår är turistsäsongen över nu när jag har tid att sitta vid datorn. Jag har mycket att skriva om och det får bli lite i taget. Från och med nästa vecka kommer öppettiderna och menyn här på restaurangen att ändras. Vi hoppas att det blir lite jobb även i vinter för hyra och annat ska ju fortsatt betalas.

Det är dags att varva ner och vara lite mer hemma. Äntligen ska spindelvävarna i taket åka bort. Som ni förstår har det inte blivit ordentligt städat hemma på flera månader. Att driva restaurang var verkligen jobbigare än jag trodde. Jag har nog aldrig jobbat så hårt i mitt liv någongång. Det känns i både ben och fötter att man inte är ung längre. Vi har haft mycket jobb och nästa år kommer vi nog att ha åtminstone en anställd.

Vinglas eller vinglas? En av våra gäster frågade mig. - Vad är det grekerna vid det bordet dricker som de har i de låga glasen? Buteljerat vin serverar vi alltid i höga vinglas. Husets vin serverar vi i vinglas till turisterna medan grekerna dricker ur de låga glasen. (för det mesta, ibland kan jag liksom känna av att dessa greker gärna dricker ur höga vinglas) Retsina serveras alltid i låga glas. Här brukar jag förklara för gästerna att eftersom retsina är ett traditionellt grekiskt vin serverar man det i låga glas. Jag brukar fråga om de detta till trots vill ha höga vinglas. Detsamma gäller det lokala vinet romeiko.

Många av er läsare är vana Greklandsresenärer och vet hur grekerna äter och dricker men väldigt många turister vet inte hur det går till i Grekland. Det gäller att försöka känna av gästerna. Sedan finns det ju de som är vana Greklandsresenärer och gärna vill ha traditionell grekisk mat, men ändå vill ha det "europeiska" sättet att äta. Huvudrätten till exempel ska enligt dem komma en stund efter att förrätten är uppäten. För grekerna ska rätterna komma in kontinuerligt eftersom förrätterna står mitt på bordet och delas av alla. Att huvudrätterna sedan kommer in innan saganakin och tzatzikin är uppäten gäller inte för dem. Jag försökte många gånger förklara för turisterna det grekiska sättet att äta. Vi är en grekisk taverna och kommer fortsätta att vara det även om det slinker in lite andra rätter i menyn också. Sen måste vi förstås försöka förstå de gäster som vill äta på "europeiskt" vis och hoppas kunna tillfredsställa deras önskningar om rätt vinglas, rätt tidpunkt för huvudrätten och så vidare.

Jag säger välkommen tillbaka till er läsare och hoppas ni kommer att fortsätta följa mig trots den stora tystnaden under många månader då jag verkligen inte hade tid att skriva.

16 kommentarer:

  1. Lite långt bort,Kreta. Annars skulle jag gärna gästa er!
    Monica P












































    kalymnos






    SvaraRadera
  2. Kul att du har tid att skriva nu

    SvaraRadera
  3. Fortsätt servera på Grekiskt vis ni är en Grekisk taverna ! Bli inget annat behåll det personliga det är ju det som är tjusningen med att resa få uppleva det genuina ! Är så trött på krogar som har glömt det ! Ha en skön och vilsam vinter med lagom att göra !

    SvaraRadera
  4. Naturligtvis skall jag fortsätta att följa dig.

    SvaraRadera
  5. Hej Anita!
    Jag och min familj hälsade på dig i din butik för 3 år sedan. Nu kommer vi på söndag och ska bo på Nontas och vi kommer definitivt att besöka er restaurang och äta på "grekiskt" vis��
    Vi ses
    http://cloudberrydesign.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är så välkomna! Hoppas ni har med er lite bra väder också!

      Radera
  6. Så kul att få läsa om livet på Kreta igen. Har saknat dina inlägg.

    SvaraRadera
  7. Vad kul att du är tillbaka i bloggvärlden! Välkommen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har mycket att ta igen även när det gäller att läsa bloggar, bland annat er fina blogg!

      Radera
  8. Hej!
    Vad roligt att du är tillbaks dvs hittat tiden fattar mkt väl att du inte hunnit med bloggen. Har själv arbetat inom restaurang o vet hur intensivt det kan vara i vissa peioder o när man väl är på jobbet är det non stop i inga fikaraster o lunch osv som man har på andra arbetsplatser och är man sen ägare o den som lagar mat, sköter inköp osv... tufft o mkt arbete. Men jag tror ni kommer att lyckas roligt att läsa om Grekist o Europeiskt sätt med servering glas o mat . När vi varit i Grekland har vi inte reflekterat över det så mkt utan tyckt att det är naturligt med låga dricksglas o all mat på bordet o alla sitter o plockar vi tycker det är mysigt. När jag var i Grekland för första gången ca 35 år sen tror jag inte att vinglas på fot fanns i Grekland på någon restaurang. Hoppas du o din man får lite återhämtning nu innan nästa säsong. Roligt att läsa att även Greker besöker er det är ett bra betyg.
    Hälsningar Birgitta S

    SvaraRadera