onsdag 29 mars 2017

Test av sallader


I går kväll blev det sallader till middag. Jag undrar om inte arbetsfördelningen ska ändras om lite på restaurangen. Jag tycker det är jättekul att göra sallader. Jag kanske ska ta hand om det "kalla köket". Kallskänka heter det på svenska, eller hur? På grekiska säger man som jag skrev-det kalla köket.

Vi måste ju testa oss fram lite och av mina sallader i går blev förstås laxsalladen min favorit. Lax och avocado på en bädd av ruccola, spenat och grönsallad. Dressingen kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde... Makens favorit blev den längst upp till vänster som är samma salladssorter och sedan gravieraost, blandade nötter, solrosfrön, russin och krutonger. Ja, den var god! 4 olika dipsåser var också gott. Eller, ja, allt var gott... Jag tycker om blandningen apelsin och avocado också och sonen har en förkärlek till gorgonzola som salladen längst ner till vänster har.

Vilken är er favoritsallad? Förutom den vanliga grekiska salladen då...


9 kommentarer:

  1. har ingen favorit,men kan få hos dig,hoppas det inte är odlad lax,det är grymt att föda upp laxar så,lidl i sverige säljer vildfångad lax nu gör dom det på lidl kreta också ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste jag kolla upp...

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Så gott allt ser ut. Min favorit på sommaren är en sallad med rucola, vattenmelon, fetaost,svarta oliver och olivolja. Smakade den första gången på Samos och har blivit en favorit här hos oss.

    Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer! Vattenmelon och fetaost kan låta konstigt men det är en mycket bra kombination!

      Radera
  3. Hårdstekt bacon samt avocado är en perfekt kombination. Tillsammans med lite andra grönsaker naturlikgivis.

    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
  4. Sallad kan vara riktigt gott! Älskar lax i sallad, men också olika ostar och nötter! Gärna gott bröd till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. mm ost och nötter passar superbra i sallader. och som "grek" har vi alltid bröd till maten!

      Radera