söndag 26 februari 2017

En bröllopshistoria 2017





Mitt foto från ett annat bröllop / Anita

Fotot tillhör Lena Klarin - fotat i september från Fortezzan i Rethymnon
Bröllop i Rethymno!
Jag började åka till Rethymno för ca 25 år sedan. Då hade jag ett arbete som innebar många resor och för mig blev det semester att komma till ett ställe jag kände till. För varje gång lärde jag mig mer om stan och dess omgivningar och har med åren fått vänner som jag gärna umgås med. Jag tycker stan ligger perfekt mellan Chania och Heraklion. Det är smidigt att ta bussen väster, öster och söder ut. Vad vädret än har att erbjuda finns det alltid något att göra. Det finns fortfarande muséer som jag inte har varit på och på våren hägrar en tur upp i bergen för att titta på alla blommor. Strandpromenaden är jag bara på när jag ska ner och bada annars går jag gärna upp ett par gator för att äta middag. Favoritstället är Stellas Kitchen där det serveras hemlagad mat. På sommaren äter jag på en del ”turistrestauranger” där jag vet att jag får bra mat. Jag beställer ofta smårätter från förrättsmenyn istället för en huvudrätt
Nu tror jag att det bara är november månad som jag inte har varit i Rethymno.

Mitt foto - från ett annat bröllop / Anita

Den 26:e januari åkte jag till Rethymno för att vara med på ett bröllop den 28: e. När jag landade i Heraklion möttes jag av regn samma väder som hemma men med skillnaden att det var några grader varmare. Bussresan till Rethymno gick snabbt och den stannade i Kalithea där jag skulle bo så jag slapp ta en taxi från busstationen. Väl framme blev jag väl omhändertagen av min väninna som jag bodde hos. Det blev en lugn kväll med middag hemma. Nästa dag sken solen och jag träffade brudens kusin för att få hjälp att skriva på grekiska på mitt kort. Det blev lyckönskningar både på grekiska och svenska. Jag bestämde mig för att vara svensk när jag gjorde i ordning mitt kort. Brudparet hade bestämt sig för ett traditionellt bröllop. Brudgummen var klädd i traditionell dräkt. Innan vigseln var vi hos bruden och där sjöng man traditionella sånger. När bruden var klädd och hennes pappa hade fått på henne skorna kom brudgummen med följe. De fick stå utanför en bra stund och sjunga och banka på dörren. Kvinnorna på insidan svarade på sången och höll emot så dörren inte gick på öppna. När brudgummen äntligen fick hämta sin brud tågade vi i procession mot kyrkan. Efter vigseln dansade brud, brudgum, bestman och tärnan en dans utanför kyrkan. Vid tolvtiden på natten kom brudparet till festlokalen. Innan de kom in sjöng en manskör och sedan kom de sist i en procession med män som spelade på säckpipa. De gick direkt upp på scenen för att skära upp tårtan. Sedan spelades och dansades det traditionella sånger och danser hela natten. Jag gick hem vid tvåtiden men då var många av gästerna kvar. Maten var traditionell bröllopsmat från Kreta. / Lena

Lenas foto från Januari i år
Ett stort tack till Lena som delade med sig av denna berättelse. Så kul det måste ha varit att få se ett bröllop där de använde sig av gamla traditionella "riter". Det har jag aldrig sett! Än igen, ett stort tack Lena! 

2 kommentarer:

  1. Trevligt gästinlägg! Tack Lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det bra! Jättekul att Lena ville skriva i bloggen.

      Radera